Sz. P. Jolanta Batycka – Wąsik
Wójt gminy Lesznowola
Szanowna Pani,
W związku z ogłoszeniem o wyłożeniu projektu Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (dalej: SUiKZP) gminy Lesznowola, SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji składa następujące uwagi:
1) Punkt 7.2. tekstu Studium „Kierunki rozwoju systemu drogowego gminy” wprowadzić modyfikacje przebiegu drogi wojewódzkiej nr 721:
Przewiduje się możliwość poprowadzenia drogi wojewódzkiej nr 721 w miejscowościach Magdalenka, Sękocin i Lesznowola – Pole. Dodatkowy przebieg tej drogi wynika z opracowania[1], które dopuszcza jeszcze 3 inne warianty, w tym warianty II i IV z wykorzystaniem istniejącej części ul. Słonecznej w Magdalence oraz węzłem z Aleją Krakowską. Do czasu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach należy wprowadzić rezerwę terenową pod najbardziej prawdopodobne warianty.
Uzasadnienie
W związku z trwającą procedurą uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 721 na terenie gminy Lesznowola istnieje prawdopodobieństwo realizacji wariantu II przebudowy drogi wojewódzkiej nr 721, który jest najkorzystniejszy pod względem ruchowym i ekonomicznym.
2) W punkcie 7.7 „Ruch rowerowy” dodać akapit:
Projektowane ścieżki i drogi rowerowe będą planowane w oparciu o „Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie”.
Uzasadnienie
Standardy rowerowe opracowane dla m.st. Warszawy są jak dotąd najlepszym znanym Stowarzyszeniu opracowaniem, traktującym kompleksowo o tym zagadnieniu. Dostosowanie się do już istniejących i wprowadzanych standardów pozwoli na stworzenie spójnego i jednolitego systemu dróg rowerowych w aglomeracji warszawskiej.
3) w Punkcie 7.4 „Komunikacja autobusowa” dodać akapity:
Komunikacja autobusowa publiczna oraz prywatna powinny współpracować z systemem wspólnego biletu.
W zespołach przystankowych odległość miedzy przystankami nie powinna być większa niż 150 m, a każdy przystanek powinien być wyposażony w wiatę i oświetlenie.
Uzasadnienie
Wprowadzenie i utrzymanie wspólnego biletu podnosi atrakcyjność komunikacji autobusowej, obniżając jednocześnie koszty podróży i stawiając komunikację autobusową w lepszej pozycji w sytuacji porównania kosztów dojazdu samochodem osobowym.
Dobrze zorganizowane węzły przesiadkowe podnoszą jakość komunikacji publicznej, ponieważ pasażer przesiadając się nie musi pokonywać dużych odległości.
4) W punkcie VII.7 „Polityka parkingowa” wprowadzić następujące zmiany:
a) 1 miejsce parkingowe na 1000 m2 działki mieszkaniowej w zabudowie jednorodzinnej,
b) 0,5 miejsca parkingowego na lokal, niezależnie od wielkości lokalu w zabudowie wielorodzinnej,
c) 1 miejsce na każde 30 m2 powierzchni użytkowej dla budynków usługowych,
d) skorygować akapit nr 3 zmieniając:
Parkingi należy realizować na terenie własnym inwestycji.
na:
Parkingi należy realizować na terenie własnym inwestycji, dopuszcza się urządzanie miejsc parkingowych podziemnych pod terenami o innym przeznaczeniu niż tereny zielone. Powierzchnia nad parkingami nie może być zaliczana do powierzchni biologicznie czynnej.
Uzasadnienie
W przypadku braku ograniczeń polityki parkingowej na terenie obszarów mieszkalnych projektowany układ drogowy będzie kosztowny w rozbudowie i utrzymaniu w stosunku do oczekiwań. Duży ruch samochodowy na skrzyżowaniach spowoduje także pogorszenie funkcjonowania komunikacji publicznej.
Proponowana w Studium polityka parkingowa przyczyni się do wzrostu zatłoczenia w centrum gminy Lesznowola. Preferowanie transportu indywidualnego i chęć dobrego udostępnienia samochodom centrum gminy Lesznowola, włącznie z zapewnieniem dużej liczby miejsc do parkowania spowoduje, iż nie zostaną wykorzystane korzyści z budowy układów obwodowych i uzupełniających.
Zgodnie z prawem Lewisa – Mogridge’a (ruch powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić dostępną przestrzeń) brak ograniczenia ruchu i liczby miejsc postojowych w centrum doprowadzi do ponownego powstawania kongestii m.in. na końcowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 721 czy też w rejonie węzła Lesznowola lub ul Puławskiej (drogi krajowej nr 79).
5) W części rysunkowej projektu studium w obszarze przylegającym do drogi ekspresowej S7 oznaczyć możliwość mieszania się funkcji UM i AG/UPST (oznaczenie szafranem).
Uzasadnienie:
Droga ekspresowa będzie uciążliwa dla osób przebywających przy niej ciągle, szczególnie w porze wieczornej. Lokalizowanie zabudowy mieszkaniowej blisko drogi ekspresowej może wywołać konflikty i opóźnić realizację inwestycji. Zlokalizowanie obszarów AG/UPST będzie korzystniejszym wykorzystaniem terenu. Ponadto powstałe obiekty będą stanowić bariery dźwiękochłonne dla dalszych obszarów zabudowy jednorodzinnej.
Uprzejmie prosimy o uwzględnienie naszych uwag.
[1] Dokumentacja projektowa oraz materiały do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 721 relacji Nadarzyn – Piaseczno – rz. Wisła – Józefów – Duchnów, na odcinku: od skrzyżowania ulic Mleczarskiej i Powstańców Warszawy (granica pomiędzy gminami: Piaseczno i Lesznowola) do włączenia do drogi krajowej nr 7, na terenie gmin Lesznowola i Raszyn, powiatów: piaseczyńskiego i pruszkowskiego, województwa mazowieckiego, Ayesa S.A. 2009