Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy
Na podstawie art. 17 pkt. 1 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 roku (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru węzeł Marsa – Płowiecka, sporządzanego na podstawie uchwały Nr Nr LII/1595/2009 Rady m.st. Warszawy z dnia 16 kwietnia 2009 r. zmieniającej uchwałę Nr LXXII/2220/2006 Rady m.st. Warszawy w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru węzeł Marsa – Płowiecka, składamy następujące wnioski:
1) Poprowadzić linię szybkiego tramwaju od pętli w zintegrowanym węźle przesiadkowym w rejonie ulic Płowieckiej i Ostrobramskiej, po północnej stronie ulicy Ostrobramskiej do skrzyżowania
z ulicą Rodziewiczówny, a dalej w pasie dzielącym ulicy Ostrobramskiej i Trasy Łazienkowskiej, do Placu Zbawiciela (poza granicą planu).
Uzasadnienie:
Wniosek zgodny ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dn. 10 października 2006 r.) ,dopuszczającym lokalizowanie innych tras tramwajowych, jeżeli tylko odpowiednie analizy wykażą racjonalność ekonomiczną inwestycji. Jest także zgodny z postulatem zawartym w części V Stanowiska Rady Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawa z dnia 29.10.2009 r. w sprawie buspasa na Trasie Łazienkowskiej.
Poprowadzenie linii szybkiego tramwaju w ciągu ulicy Ostrobramskiej oraz Trasy Łazienkowskiej rozwiąże problem funkcjonowania sprawnej i efektywnej komunikacji zbiorowej w tym korytarzu komunikacyjnym, w wybitny sposób przyczyni się do poprawy obsługi komunikacją zbiorową obszarów o intensywnej zabudowie w paśmie Grochowa Południowego i Saskiej Kępy, zmniejszy obciążenie komunikacją samochodową, a tym samym ograniczy korki na Trasie Łazienkowskiej.
2) Poprowadzić przedłużenie planowanej linii tramwajowej wraz z poszerzeniem linii rozgraniczających po północnej stronie ulicy Płowieckiej, z przejściem w poziomie -1 pod ulicą Marsa, do skrzyżowania ulic Bronisława Czecha i Hermanowskiej/Widocznej, (poza obszarem planu) gdzie istnieje możliwość urządzenia pętli tramwajowej, z możliwością dalszej kontynuacji jej przebiegu w kierunku Starej Miłosnej.
Uzasadnienie:
Wniosek jest zgodny ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dn. 10 października 2006 r.) dopuszczającym lokalizowanie innych tras tramwajowych, jeżeli tylko odpowiednie analizy wykażą racjonalność ekonomiczną inwestycji. Trasa znacząco poprawi obsługę komunikacyjną obszarów pozbawionych dotychczas sprawnej i efektywnej komunikacji zbiorowej i usprawni dojazd do centrum, w szczególności z dzielnic Wawer i Wesoła.
3) Poprowadzić linię tramwajową po zachodniej stronie ulicy Marsa, z przejściem w poziomie -1 pod ulicą Płowiecką, na przedłużeniu linii wnioskowanej w pkt. 1, do Alei Chruściela na terenie dzielnicy Rembertów (poza obszarem planu) z lokalizacją pętli w okolicy Ronda Fieldorfa.
Uzasadnienie:
Wniosek jest zgodny ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dn. 10 października 2006 r.) dopuszczającym lokalizowanie innych tras tramwajowych, jeżeli tylko odpowiednie analizy wykażą racjonalność ekonomiczną inwestycji.
Trasa tramwajowa znacząco poprawi obsługę komunikacyjną obszarów dzielnicy Rembertów pozbawionych dotychczas sprawnej i efektywnej komunikacji zbiorowej. Poprowadzenie przedmiotowej linii wraz ze stworzeniem wnioskowanego w pkt. 5 węzła przesiadkowego
w znaczący sposób poprawi powiązanie komunikacji kolejowej z siecią miejskiej komunikacji zbiorowej.
4) Przewidzieć lokalizację zintegrowanego węzła przesiadkowego pn. „węzeł Marsa”, w tym:
a) zlokalizować zintegrowany węzeł przesiadkowy Park & Ride (pętla tramwajowa, autobusowa, parking wielopoziomowy P&R) w rejonie skrzyżowania ulic Płowieckiej i Ostrobramskiej;
b) zaplanować bezkolizyjne przekroczenie przez tramwaj ulicy Płowieckiej w poziomie -1
c) ograniczyć liczbę obiektów w poziomie +1 i zapewnić wjazd dla komunikacji samochodowej oraz autobusowej od strony Wawra i Rembertowa poprzez prawoskręt z ulicy Ostrobramskiej;
d) określić parametry parkingu P&R gwarantujące możliwość powstania odpowiednio dużej liczby (docelowo nie mniej niż 800 – 1000) miejsc parkingowych;
e) przewidzieć możliwość postania w ramach węzła przesiadkowego dużych obiektów usługowych, gwarantujących odpowiednią atrakcyjność komercyjną.
Uzasadnienie:
Biorąc pod uwagę prawdopodobną likwidację pętli tramwajowej na Rondzie Wiatraczna i skierowanie na nową pętlę wszystkich tramwajów z obecnych pętli Rondo Wiatraczna oraz Gocławek należy się spodziewać, że ruch tramwajowy na tym odcinku będzie bardzo duży. Dlatego też niedopuszczalne jest zorganizowanie przejazdu tramwajów przez ulicę Łowiecką
w jednym poziomie, z sygnalizacją świetlną. Takie rozwiązanie będzie blokować zjazd pojazdów z ronda. Sugeruje się przeprowadzenie linii tramwajowej w wykopie po północnej stronie ulicy Łowieckiej, a następnie w poziomie -1 pod zachodnim wlotem ronda. Rozwiązanie to może być w przyszłości łatwo rozbudowane o postulowane linie tramwajowe po północnej stronie ulicy Płowieckiej oraz linię tramwajową po północnej stronie ulicy Ostrobramskiej i zachodniej stronie ulicy Marsa.
Parking w systemie P&R zapewni obsługę ruchu przede wszystkim z dzielnic Wesoła, Wawer, Rembertów, a także części Ząbek i Zielonki, zatem należy liczyć się z jego wysoką atrakcyjnością. Liczba miejsc parkingowych powinna być na tyle duża, aby sprostać spodziewanym potrzebom.
Jednocześnie dopuszczenie w ramach węzła obiektów o odpowiednio dużej powierzchni usługowej gwarantujących niezbędną atrakcyjność komercyjną sprawi, że inwestycja będzie mogła być realizowana w ramach formuły partnerstwa publiczno – prywatnego, co potencjalnie ułatwi i przyspieszy jej realizację.
5) Zlokalizować zintegrowany węzeł przesiadkowy obejmujący SKM, komunikację tramwajową
i autobusową w rejonie stacji PKP Gocławek.
Uzasadnienie:
Powstanie sprawnego węzła wiążącego komunikację kolejową z komunikacją miejską, zwłaszcza szynową, przyczyni się do poprawy funkcjonowania komunikacji obsługującej obszary podmiejskie, komfortu i wygody osób z nich korzystających, a tym samym zmniejszy natężenie ruchu indywidualnego kierującego się do centralnych obszarów miasta.
6) Ustalić i zapisać w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego linie rozgraniczające dla ulicy klasy L, która powinna być przedłużeniem ulicy Makowskiej, wzdłuż torów kolejowych, do ulic Szumnej i Hermanowskiej w Wawrze.
Uzasadnienie:
Ulica Makowska planowana jest jako przedłużenie ulicy Szaserów i ma stanowić dla ruchu lokalnego alternatywną w stosunku do ulicy Grochowskiej oś komunikacyjną w rejonie Grochowa. Jej przebicie pod wiaduktem ulicy Marsa, przedłużenie do Wawra i połączenie
z ulicami Hermanowską, a dalej z ulicą Widoczną oraz ciągiem ulic biegnących wzdłuż torów kolejowych aż do Falenicy, pozwoli na przeniesienie ruchu lokalnego z ulicy Łowieckiej.
Uporządkuje to też ruch, który teraz odbywa się ulicami tej części Grochowa i Wawra, gdzie kierowcy, chcąc ominąć węzeł, krążą osiedlowymi uliczkami (Pabianicką, Naddnieprzańską, Kresową, Tytoniową, Sępią i innymi). Aktualnie Praga Południe oraz Wawer posiadają tylko dwa połączenia w klasie dróg ponadlokalnych (Wał Miedzeszyński i ulica Płowiecka) i dwa w klasie dróg lokalnych (ulice Sęczkowa oraz Kresowa).
7) Przeanalizować możliwość budowy przejazdu przez tory kolejowe w poziomie +1 lub -1 w ciągu ulicy Korkowej, z przeznaczeniem dla lokalnego ruchu indywidualnego.
Uzasadnienie:
Rozwiązanie takie znacznie poprawi komunikację pomiędzy północną i południową stroną torów kolejowych odciążając od tego ruchu planowane jezdnie serwisowe ciągu Marsa – Żołnierskiej. Aktualnie w tym rejonie nie ma żadnego lokalnego przejazdu przez tory. Istnieje obawa, że
w związku ze zmianami projektowymi w koncepcji ciągu Marsa – Żołnierskiej jezdnie serwisowe powiązane poprzez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną z ulicami Okularową, Chełmżyńską oraz Rekrucką będą nadmiernie obciążone ruchem i nie zapewnią odpowiedniej przepustowości.
Prosimy o pozytywne rozpatrzenie naszych wniosków.