Hanna Gronkiewicz-Waltz Prezydent m.st. Warszawy
Na podstawie art. 18 ust. 1, w związku z art. 17 pkt 11 Ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji wnosi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Lasku na Kole następujące uwagi:
1. w tekście:
(a) §10 pkt 3 nadać brzmienie: „komunikacja publiczna (autobusowa, tramwajowa i kolejowa) prowadzona będzie następującymi ulicami i liniami kolejowymi: projektowaną Armii Krajowej, Alei Prymasa Tysiąclecia, ulicą Obozową, ulicą Księcia Janusza, linią kolejową nr 20 i linią kolejową nr 509;”
Uzasadnienie:
Celem wprowadzenia powyższego zapisu jest powiązanie planu z planowanym rozwojem i rewitalizacją Warszawskiego Węzła Kolejowego na potrzeby przewozów pasażerskich. Powyższe działania mają stworzyć podstawy funkcjonowania szybkiej kolei miejskiej (SKM) oraz zwiększyć rolę i atrakcyjność tego podsystemu transportu publicznego w przewozach wewnątrzmiejskich.
(b) §12 pkt 1 nadać brzmienie: „możliwość czasowego zagospodarowania niezabudowanych działek w terenie 6-MN cele: rozrywki, sportu, kultury, wypoczynku, parkowania i handlu (targowisko);”
Uzasadnienie:
Wykreślenie z powyższego zapisu obszar 14-U/KS ma na celu wyeliminowanie potencjalnego konfliktu społecznego z czasowym użytkownikiem. Powyższy teren ma duże znaczenie dla rozwoju transportu publicznego i podsystemu SKM, a w dalszej perspektywie zwiększenia roli kolei w przewozach wewnątrzmiejskich. Wszelkie opóźnienia wynikające
z konfliktów społecznych wpłyną negatywnie na atrakcyjność i dostępność komunikacyjną obszaru objętego planem i dzielnic: Koło, Młynów, Fort Bema.
2. w tekście oraz części rysunkowej planu:
(a) §24 ust. 1 nadać brzmienie: „Przeznaczenie podstawowe: parking kubaturowy typu Park&Ride i Bike&Ride, punkty usługowo-handlowe związane z węzłem przesiadkowym.”
(b) §24 ust. 2 pkt 9 nadać brzmienie: „powiązanie projektowanych obiektów ze stacją Małej Obwodnicy Kolejowej „Obozowa” na w terenie 16KK (w rejonie ulicy Obozowej) – przejścia, galerie handlowe itp.;”
(c) §24 ust. 4 pkt 3 nadać brzmienie: „nakaz zapewnienia miejsc postojowych dla obsługi stacji Małej Obwodnicy Kolejowej „Obozowa.”
Uzasadnienie:
Intencją wprowadzania powyższych zapisów jest wykorzystanie potencjału obszaru 14-U/KS w celu wytworzenia atrakcyjnego węzła przesiadkowego integrującego takie podsystemy jak: autobus, SKM, tramwaj. Zwiększy to udział transportu zbiorowego
w przewozach na terenie miasta oraz poprawi dostępność komunikacyjną przyległego obszaru. Przeznaczanie terenu 14-U/KS na parking typu Park&Ride i Bike&Ride pozwoli także na organicznie ruchu transportu indywidualnego w strefie śródmiejskiej, co jest zgodne z polityką transportową władz miasta.
Wprowadzenie na terenie postulowanego węzła przesiadkowego punktów handlowo – usługowych pozwoli na rewitalizację tego obecnie zaniedbanego rejonu i zwiększenie jego roli w życiu dzielnicy.
(d) §27 ust. 3KDZ pkt 2 nadać brzmienie: „jezdnia o przekroju 2×1 z obustronnymi jednokierunkowymi pasami rowerowymi o szerokości 1,5m[1] i wydzielonym torowiskiem tramwajowym w pasie dzielącym.”
(e) §27 ust. 3KDZ pkt 4 nadać brzmienie: „obustronne wyposażenie ulicy w ciągi piesze oddzielone od jezdni szpalerem drzew.”
Uzasadnienie:
Celem tych zapisów jest wydzielanie torowiska tramwajowego, a przez to zwiększenie prędkości ruchu i przepustowości trasy tramwajowej oraz poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co więcej, intencją powyższych wniosków jest zawężanie przekroju ulicy
i wytworzenie przestrzeni przyjaznej pieszym i rowerzystom.
3. w części rysunkowej planu:
(a) wrysować zespół przystankowy komunikacji tramwajowej na ulicy Obozowej (3KDZ) miedzy estakadą Alei Prymasa Tysiąclecia (2KDGP) a wiaduktem kolejowym (16KK)
Uzasadnienie:
Patrz pkt. 2 (a), (b), (c).
(b) przenieść zespół przystankowy komunikacji tramwajowej zlokalizowany na ulicy Obozowej (3KDZ) między Aleję Prymasa Tysiąclecia (2KDGP), a ulicę Długomiła (8KDL) w rejon obecnej lokalizacji zespołu przystankowego MAGISTRACKA, czyli skrzyżowanie ulic: Obozowa, Długomiła, Magistracka;
(c) wrysować istniejący zespół przystankowy komunikacji autobusowej LASEK NA KOLE na Alei Prymasa Tysiąclecia (2KDGP) na południe od linii kolejowej
nr 509 (16KK)
Uzasadnienie:
Intencją tej uwagi jest pozostawianie lub oznaczanie obecne funkcjonujących zespołów przystankowych komunikacji autobusowej i tramwajowej.
(d) wrysować stację kolejową (KK) „Lasek na Kole” (obszar 16KK) w rejonie wiaduktu na linia kolejową ciągu Alei Prymasa Tysiąclecia (2KDGP)
Uzasadnienie:
Celem wprowadzania tej uwagi jest wytworzenie punktu przesiadkowego kolej – autobus, a przez to powiązanie linii autobusowych kursujących po ciągach obwodowych wysokiej klasy (GP i S) z planowaną linią SKM relacji Błonie – Warszawa Gdańska – Warszawa Wschodnia. Pozwoli to zwiększyć rolę i atrakcyjność podsystemu SKM transportu publicznego w przewozach wewnątrzmiejskich i aglomeracyjnych.
(e) wrysować przejścia piesze lub pieszo – rowerowe na poziomie +1 ze stacji „Obozowa” nad ulicą Obozową (3KDZ) z wykorzystaniem konstrukcji wiaduktu kolejowego linii kolejowej nr 20.
Uzasadnienie:
Patrz pkt. 2 (a), (b), (c).
Prosimy o pozytywne rozpatrzenie wniesionych uwag.
[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st Warszawie; TransEko; sierpień 2008; str. 16 tab. 4, str. 25 rys. 9;