Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

7 maja 2011

Opinia do projektu zmian w układzie linii komunikacyjnych Wawra, Wesołej i Rembertowa, opracowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego

Sz. P. Leszek Ruta – Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego

Szanowny Panie Dyrektorze,

w związku z trwającymi konsultacjami społecznymi, Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM zgłasza swoje uwagi do opublikowanego na stronach ZTM projektu zmian komunikacyjnych dla Wawra, Wesołej i Rembertowa.

1)      Popieramy zgodne z polityką transportową miasta cele ogólne projektu, tzn.:

a)      ograniczenie liczby linii autobusowych z jednoczesnym zwiększeniem częstotliwości ich kursowania,

b)      likwidację połączeń dublujących komunikację szynową,

c)      zastąpienie długich linii o skomplikowanym przebiegu liniami o czytelnej trasie, dowożącymi do najbliższych, dogodnych węzłów przesiadkowych na pociąg, tramwaj lub metro.

Uwzględniając powyższe popieramy utworzenie w zaproponowanym kształcie następujących linii: 113 (zastępującą 521), 183 (zastępującą 216 i 514), 215 (połączenie ze 115), 119, 137 (w miejsce linii 173 i 315), 147, 143 (w miejsce 415 i 515) oraz skrócenie linii 411.

2)      Zidentyfikowaliśmy kilka słabszych punktów projektu. Prosimy o przeanalizowanie następujących zagadnień i wprowadzenie ewentualnych poprawek:

a)      Zarząd Transportu Miejskiego pominął całkowicie potrzebę wprowadzenia priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej; w celu zachęcenia pasażerów do rezygnacji z podróży bezpośrednim autobusem do Centrum na rzecz podróży tramwajem z przesiadką należy zrekompensować czas tracony na przesiadkę skróceniem trwania samej podróży.

Rekomendacja: należy jak najszybciej rozpocząć przygotowania do wdrożenia priorytetów w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów na ul. Grochowskiej i al. Waszyngtona.

b)      Należy koniecznie podjąć działania na rzecz usprawnienia przesiadek pomiędzy autobusami, kończącymi trasy na pętli Wiatraczna, a tramwajami jadącymi w kierunku centrum Pragi oraz Śródmieścia.

Rekomendacja: zorganizować wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy na wylocie Alei. Waszyngtona; autobusy do pętli Wiatraczna dojeżdżałyby ulicami: Waszyngtona, Międzyborską, Grochowską.

c)      Utrzymuje się w niezmienionym kształcie linię autobusową 125, podczas gdy linia ta nie spełnia założeń projektu: posiada skomplikowaną trasę, dubluje komunikację szynową i nie zapewnia atrakcyjnej częstotliwości.

Rekomendacja: skrócenie linii 125 do Wiatracznej lub Dw. Wschodniego oraz nadanie tej linii numeru 115, właściwego ze względów historycznych.

d)      Nie zapewniono dogodnego połączenia Starej Miłosnej z liniami tramwajowymi na rondzie Wiatraczna, pozostawiając skomunikowanie wyłącznie za pomocą linii podmiejskich o niskiej częstotliwości.

Rekomendacja: skierować linię 502 przez rondo Wiatraczna, przeanalizować również zasadność utrzymania przyspieszonego charakteru, konkurencyjnego dla kolei w relacji do Śródmieścia.

e)      Należy wprowadzić przejrzyste zasady zatrzymywania się linii przyspieszonych na przystankach wzdłuż Trasy Łazienkowskiej, dążąc jednocześnie do minimalizacji na trasach linii przyspieszonych liczby tychże przystanków (ograniczając je tylko do węzłów przesiadkowych); w projekcie zmian komunikacyjnych ten temat został pominięty.

Rekomendacja: proponujemy zatrzymywać linie przyspieszone tylko na przystankach: Dw. Zachodni, Wawelska, Pomnik Lotnika, GUS, Metro Politechnika, Marszałkowska, Pl. Na Rozdrożu, Saska, Przyczółek Grochowski, Wiatraczna, Pl. Szembeka, Gocławek, Płowiecka, Radwar, Zamieniecka, CH Promenada, Zajezdnia Ostrobramska;

f)       Proponujemy przeanalizować możliwość nadania innego numeru linii łączącej Międzylesie z Mokotowem (w projekcie jako 119); wydaje się celowe utworzenie rodziny linii z linią 147.

Rekomendacja: proponujemy przyjąć numer 247 (podobny do 147) tworząc rodzinę linii; zmiana poprawi czytelność obsługi ul. Zwoleńskiej.

Mamy nadzieję, że nasze propozycje zostaną wzięte pod uwagę i uwzględnione w ostatecznej wersji projektu. Szczególnie liczymy na podjęcie przez ZTM działań na rzecz przyspieszenia komunikacji tramwajowej. Warto bowiem pamiętać, że obliguje do tego Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy – ta sama, na którą się ZTM powołuje, ograniczając pokrywanie się linii autobusowych z komunikacją szynową.