Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

5 maja 2011

Zapytanie o działania BDiK na rzecz wdrażania priorytetu dla tramwajów od czasu posiedzenia KDS ds. Transportu w dniu 9 marca 2011

Sz. P. Mieczysław Reksnis
Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy

Szanowny Panie Dyrektorze,

pragniemy przypomnieć, że niespełna dwa miesiące temu, w dniu 9 marca 2011 r., na posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym odbyło się spotkanie poświęcone problematyce sterowania ruchem tramwajowym.

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Inżyniera Ruchu, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego, Tramwajów Warszawskich (w tym przedstawicieli organizacji zrzeszających motorniczych), Biura Koordynacji oraz organizacji pozarządowych.

Na wspomnianym posiedzeniu poruszono szereg konkretnych problemów związanych ze sterowaniem ruchem tramwajowym na następujących ciągach i skrzyżowaniach:

1)      Połczyńska/Fort Wola – problem: zatrzymywanie tramwajów przed drogą lokalną o małym natężeniu ruchu;

2)      Powstańców Śląskich/Wrocławska – problem: długotrwałe oczekiwanie tramwajów na sygnał zezwalający, niedobory przepustowości, radykalnie skrócony sygnał zezwalający dla tramwajów na tle grup samochodowych (nie znajdujących się w kolizji z torowiskiem);

3)      Obozowa/Deotymy – problem: deficyt przepustowości w godzinach szczytu (długie kolejki tramwajów), długotrwałe oczekiwanie na sygnał zezwalający i czasochłonna obsługa strefy przystanku;

4)      Wołoska/Rzymowskiego – problem: radykalnie skrócony sygnał zezwalający dla tramwajów na tle grup samochodowych (nie znajdujących się w kolizji z torowiskiem);

5)      Aleje Jerozolimskie – problem: niedziałający priorytet, usterki sprzętu nadawczo-odbiorczego służącego do komunikacji między tramwajami a urządzeniami sygnalizacji świetlnej;

6)      Rondo Waszyngtona – problem: tramwaje jadące w relacji z mostu Poniatowskiego w al. Zieleniecką po opuszczeniu ronda są zatrzymywane przed przejściem dla pieszych na skutek złej koordynacji sygnalizacji.

Oprócz tego na skrzyżowaniu ulic Popiełuszki i Krasińskiego tramwaje otrzymywały do niedawna sygnał zezwalający o długości ok. 15 s raz na dwa cykle działania sygnalizacji, w ramach obowiązywania czasowej organizacji ruchu. Obecnie program sygnalizacji po przywróceniu stałej organizacji ruchu przydziela tramwajom światło zielone w każdym cyklu, jednak nadal priorytet dla pojazdów szynowych nie jest zapewniony.

Prosimy o przedstawienie informacji, jakie działania zostały podjęte przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji w celu realizacji ww. postulatów, zgłoszonych w czasie posiedzenia KDS w dniu 9 marca 2011 r., a które przytoczyliśmy w niniejszym wystąpieniu. Będziemy także wdzięczni za możliwość zapoznania się z nowymi programami sygnalizacji, jeśli takie zostały opracowane (preferowana forma elektroniczna danych).

Uprzejmie prosimy o skierowanie kopii odpowiedzi na nasze wystąpienie do wiadomości Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym, przy którym działa Komisja Dialogu Społecznego.

Odpowiedź od BDiK: