Sz. P. Agnieszka Kądeja, Burmistrz Dzielnicy Rembertów
Sz. P. Jolanta Koczorowska, Burmistrz Dzielnicy Wawer
Sz. P. Edward Kłos, Burmistrz Dzielnicy Wesoła
Szanowni Państwo,
w związku z trwającymi konsultacjami społecznymi do projektu zmian komunikacyjnych dla Wawra, Wesołej i Rembertowa, przygotowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego, Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM czyni starania, aby projekt ten w jak największym stopniu realizował postanowienia obowiązującej Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy. Wspomniana wyżej Strategia zakłada podejmowanie szeregu działań usprawniających funkcjonowanie transportu publicznego.
Jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze transportu publicznego jest oferowany czas przejazdu. Najkorzystniejsze pod tym względem są środki transportu szynowego: metro, kolej i tramwaje. Dla mieszkańców wschodnich dzielnic prawobrzeżnej Warszawy (Wawra, Rembertowa i Wesołej) największą rolą odgrywa kolej oraz sieć tramwajowa, do której można wygodnie dojechać liniami autobusowymi.
Linie tramwajowe, do których można się przesiąść na rondzie Wiatraczna, zapewniają dogodny dojazd do Śródmieścia, na Pragę, Ochotę oraz Bielany. Oferowany szeroki wachlarz połączeń nie idzie jednak w parze z krótkim czasem przejazdu. Jest to spowodowane niekorzystnym dla tramwajów zaprogramowaniem sygnalizacji świetlnych, która uwzględnia przede wszystkim wymagania ruchu samochodowego. Taka polityka transportowa nie służy ogółowi użytkowników systemu transportowego, gdyż przepustowość tras wjazdowych do Centrum jest dla samochodów ograniczona. Dlatego tylko masowy transport publiczny jest w stanie przewieźć wszystkich chętnych.
Uwzględniając powyższe, Stowarzyszenie Siskom stoi na stanowisku, że przy okazji zmian tras linii autobusowych w Wawrze, Rembertowie i Wesołej należy równocześnie doprowadzić do przyspieszenia linii tramwajowych na trasach:
Gocławek – Centrum,
Gocławek – Dworzec Wileński.
Naszym zdaniem konieczne jest, aby komunikacja tramwajowa zapewniała atrakcyjną prędkość komunikacyjną[1]. Tylko wówczas uda się nakłonić pasażerów, obecnie korzystających z komunikacji prywatnej lub komunikacji autobusowej, do wyboru tramwaju. Dotyczy to zwłaszcza osób, które w trakcie swojej podróży muszą dokonywać przesiadek.
Prosimy Panią Burmistrz o przeanalizowanie powyższych argumentów i przedstawienie stanowiska Dzielnicy Rembertów – będącej reprezentantem wszystkich zainteresowanych mieszkańców – na temat zasadności przyspieszenia linii tramwajowych w prawobrzeżnej Warszawie.
Liczymy, że poparcie udzielone przez Dzielnicę Rembertów przyczyni się do bardziej kompleksowego rozwijania publicznego transportu zbiorowego w Warszawie, wykraczającego poza zmiany przebiegu tras linii autobusowych i tramwajowych.
[1] około 20-25 km/h w godzinach szczytu; obecnie prędkość ta kształtuje się na poziomie 15-18 km/h