Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy
pl. Defilad 1
00-901 Warszawa
Wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
obszaru Centrum Rembertowa
W związku z uchwałą Rady m.st. Warszawy w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Centrum Rembertowa składamy następujące wnioski:
1) Uwzględnienie w projekcie MPZP linii rozgraniczających umożliwiających realizację tunelu łączącego ulice Marsa i Chruściela. W tunelu powinny znajdować się przystanki autobusowe umożliwiające bezpośrednią przesiadkę na kolej oraz tunel pieszo-rowerowy powiązany z peronem stacji PKP Rembertów i wyposażonym w rampy rowerowe na wlotach.
Uzasadnienie:
W naszej opinii proponowany tunel jest rozwiązaniem najlepszym, zapewniającym spójność terytorialną dzielnicy oraz miasta. Z uwagi na skomplikowane powiązanie komunikacyjne ciągu tunelu i ul. Cyrulików, tunel będzie separował ruch lokalny (ciąg ulic Marsa-Chruściela) od ruchu tranzytowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 637 (ciąg Nowo-Zabraniecka i Cyrulików). Postulowane przystanki autobusowe mają usprawnić przesiadki na węźle komunikacyjnym, ulegnie poprawie dostępność przystanku kolejowego oraz bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zostaną zredukowane korki samochodów czekających na otwarcie przejazdu kolejowego. Tunel jest rozwiązaniem lepszym od rozwiązania na poziomie +1, ponieważ konieczność przejścia obiektem nad zelektryfikowaną linią kolejową, i konieczność zachowania wymaganych prawem odstępów i spadków pociągnie za sobą znacznie większą zajętość terenu oraz większą ingerencję w istniejący układu drogowy (przerwanie ciągłości ulic). Rozwiązanie w formie estakadowy będzie wiązało się z koniecznością zastosowania zabezpieczeń akustycznych (ekranów) dla ochrony okolicznej zabudowy. Rozwiązanie przejścia nad linią kolejową na poziomie +1 zdominuje urbanistycznie i podzieli centrum Rembertowa, pogorszy życie mieszkańców dzielnicy i utrudni wytworzenie przestrzeni publicznych w centrum Rembertowa.. Przeniesienie lokalizacji bezkolizyjnego powiązania obu części Rembertowa poza centrum dzielnicy pogorszy warunki obsługi komunikacją autobusową dzielnicy i rejonu przystanku kolejowego i parkingu Parkuj i Jedź.
2) Uwzględnienie w projekcie MPZP przedłużenia ul. Cyrulików na zachód, w kierunku planowanego węzła z ulicą Żołnierską. Klasa techniczna główna (G), przekrój 2×2 pasy[1].
Uzasadnienie:
Proponowana ulica, zgodnie z SUiKZP stanowi nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 637, prowadzącej ze wschodniego Mazowsza do Warszawy. Droga ma się kończyć w tej klasie technicznej dopiero na wschodniej obwodnicy Śródmieścia.
Kluczowe jest również podłączenie ulicy Nowo-Strażackiej do planowanego węzła z ulicą Żołnierską, która ma zostać rozbudowana do klasy GP. Pozwoli to odciążyć przejazdy drogowe przez linię kolejową, które i tak docelowo będą zlikwidowane. Projekt przebudowy skrzyżowania ulic Marsa i Żołnierskiej, w tym planowane tam rozwiązania bezkolizyjne, zakładają skierowanie potoku tranzytowego z dróg wojewódzkich nr 631 i 637 w ul. Żołnierską i jednoczesną marginalizację wschodniego odcinka ul. Marsa, którą ma służyć docelowo ruchowi lokalnemu – powiązaniu międzydzielnicowemu Rembertowa z Pragą Południe i centrum Warszawy. Ruch z ciągów dróg wojewódzkich nr 631 i 637 ma być separowany dopiero na węźle ul. Żołnierskiej z ul. Nowo-Zabraniecką (obecnie Strażacką) przewidzianą do rozbudowy do klasy technicznej G 2×21. Przez obszar zurbanizowany ul. Rembertów ruch w ciągu drogi wojewódzkiej nr 637 będzie kierowany najkrótszą, prostą drogą wzdłuż linii kolejową, z ograniczoną ilością powiązań z układem lokalnym.
3) Wprowadzić do MPZP zapisy podkreślające reprezentacyjny charakter ulicy Chruściela.
Uzasadnienie:
W opinii SISKOM ukształtowanie, charakter i położenie ulicy Chruściela predestynuje ją do bycia reprezentacyjną aleją dzielnicy Rembertów.
Uprzejmie prosimy o uwzględnienie naszych wniosków.
[1] Postulowany przekrój i klasa techniczna dotyczą całego ciągu Cyrulików – Nowo-Strażacka objętego MPZP.