Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
W związku z ogłoszeniem o rozpoczęciu konsultacji społecznych projektu zaktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku zgłaszamy następujące uwagi:
- W założeniach dotyczących rozbudowy sieci transportowej na Mazowszu, oprócz wymienionych w strategii inwestycji, powinno znaleźć się kilka innych, równie istotnych. Należą do nich budowa autostrady A2 na odcinku Warszawa-Siedlce oraz planowane odcinki dróg ekspresowych, zaliczane do Warszawskiego Węzła Drogowego. Istotne jest także podniesienie standardu kluczowych dróg krajowych i wojewódzkich.
- Ze względu na długość realizacji inwestycji drogowych w perspektywie czasowej, której dotyczy strategia, opisywane inwestycje nie doczekają się realizacji w całości. Zachowując ciągłość planistyczną należy uwzględnić ich realizację oraz przygotowania także w późniejszym czasie.
- Wzmożona eksploatacja Lotniska Chopina oraz Lotniska Warszawa-Modlin świadczy o potrzebie rozbudowy i modernizacji tych obiektów, co również powinno zostać zawarte w Strategii.
- Należy zauważyć, iż w diagnozie systemu transportowego województwa uwzględnione zostały drogi krajowe. Pominięto natomiast drogi wojewódzkie, które w wielu przypadkach są równie ważne dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza miasto. Strategia powinna zostać uzupełniona o ten element.
- Niektóre informacje zawarte w analizie stanu rzeczywistego infrastruktury kolejowej przestały być aktualne. W Strategii można przeczytać, że część linii nie jest przewidziana do modernizacji w najbliższej przyszłości, tymczasem inwestycje te są zaplanowane, np. dla linii kolejowej Warszawa-Dęblin w perspektywie finansowej 2014-2020. Kolejna niezgodność dotyczy linii Tłuszcz-Ostrołęka, w strategii opisanej jako przykład inwestycji niezbędnej do zrealizowania, która obecnie jest już w trakcie przebudowy.
- Jako kolejną nieścisłość należy wymienić mapę 8., zamieszczoną na str. 48, która pokazuje stan sieci transportowej województwa. Straciła ona na aktualności, ponieważ nie uwzględniono oddanych do użytku tras komunikacyjnych, w tym nowych odcinków autostrady A2. W ostatecznej wersji dokumentu należy umieścić mapę przedstawiającą stan z momentu publikacji Strategii.
- W części poświęconej realizacji przyjętych celów w obszarze przestrzeń i transport nie zwrócono uwagi na dość ważne zadania:
a) W działaniu 17.2, dotyczącym podniesienia standardu dróg i poprawy bezpieczeństwa, dla efektywnej jego realizacji należy uwzględnić budowę obwodnic w ciągach dróg krajowych, a także wojewódzkich.
b) Zadania do realizacji działania 17.4 należy uzupełnić o dokończenie budowy systemu dróg ekspresowych oraz modernizacje kluczowych dróg krajowych.
c) Zgodnie z zapisami Strategii realizacja działania 18.1 ma służyć poprawie dostępności komunikacyjnej. Jednym z zadań wymienionych w tym działaniu jest reaktywacja ruchu kolejowego z dawnego dworca Warszawa Główna Osobowa. W naszej ocenie nie ma żadnego uzasadnienia, dla którego dworzec ten powinien zostać zmodernizowany i ponownie oddany do użytku. Obecnie ruch na tej stacji jest dobrze zastępowany przez dworce Warszawa Zachodnia i Centralna dla ruchu krajowego i aglomeracyjnego oraz Warszawa Ochota i Śródmieście dla ruchu aglomeracyjnego.
d) W celu usprawnienia i rozbudowy multimodalnego transportu zbiorowego w działaniu 19.1 oprócz zaproponowanych zadań należy uwzględnić budowę połączeń transportowych pomiędzy miejscowościami satelitarnymi. Taka inicjatywa w znacznym stopniu przyczyni się do rozwoju podwarszawskich gmin. Przykładem takiej inwestycji może być planowana budowa Małej Obwodnicy Warszawy, tj. ciągu dróg wojewódzkich nr 721 i 635.
e) Realizacja działania 19.2 ma służyć wprowadzeniu systemu roweru publicznego zintegrowanego z transportem zbiorowym, jednak system ten został już wprowadzony. Uważamy, że zapis ten powinien dotyczyć bardziej rozwoju tej inwestycji niż samego jej wykonania.
f) Zadania do realizacji działania 21.1 należy uzupełnić o budowę obwodnic miast w ciągach dróg krajowych i wojewódzkich, ponieważ dotychczasowy zapis ogranicza się jedynie do usprawnienia ruchu w Warszawie, pomijając inne miasta.
8. W tabeli nr 17 na str. 96 umieszczono wskaźniki, dla których brakuje danych dla poszczególnych lat. Wykorzystywane we wskaźnikach dane powinny być proste i łatwo dostępne. Brakujące dane utrudniają natomiast wyciąganie wniosków i przedstawienie prawidłowości oraz nie uzasadniają potrzeby realizacji niektórych inwestycji.