W związku z odwołaniem SISKOM – Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji od decyzji środowiskowej dla ul. Tysiąclecia informujemy, że inwestycja ta stanowi fragment potrzebnego układu transportowego Pragi. Jest on niezbędny dla poprawy warunków ruchu w prawobrzeżnej części Warszawy, dlatego ważna jest najwyższa jakość projektu ul. Tysiąclecia.
Niestety w naszej ocenie wady podejmowanych decyzji są tak znaczne, że uniemożliwiają realizację inwestycji w latach 2013-15 i nie mogą zostać zaakceptowane. Ważne bowiem jest, aby inwestycja służyła dobrze społeczeństwu przez następne dziesięciolecia, a nie tylko w najbliższych latach. Nasze zarzuty to przede wszystkim:
1. Brak rezerwy pod linię tramwajową na całej długości projektowanej ulicy (rezerwa jest tylko na odcinku Grochowska – Kijowska), co w przyszłości oznacza brak możliwości budowy alternatywnego dla ul. Targowej ciągu tramwajowego północ – południe.
2. Wada prawna decyzji środowiskowej, która została wydana w oparciu o nieobowiązujący akt prawny. Jednocześnie dokumentacja środowiskowa, będąca podstawą do wydania decyzji środowiskowej, została przygotowana niestarannie.
3. Nie przeanalizowano innych możliwych wariantów przekroczenia tzw. linii wileńskiej w okolicy przecięcia ul. Tysiąclecia z Al. Solidarności.
4. Konsultacje społeczne były fikcją – zostały przeprowadzone po złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i nie miały realnego wpływu na kształt inwestycji.
5. Nie zaproponowano bezpośredniego powiązania ul. Tysiąclecia z Al. Solidarności.
6. Węzeł przesiadkowy przy Dworcu Wschodnim został wadliwie zaprojektowany pod względem powiązań kolei z komunikacją miejską.
7. Przyjęte rozwiązanie ul. Tysiąclecia w przyszłości utrudni budowę II linii metra w kierunku Bródna.
SISKOM od 5 lat działa na rzecz rozwoju zrównoważonej infrastruktury transportowej. Za cel naszych działań przyjmujemy powstanie infrastruktury przyjaznej dla społeczeństwa i środowiska. Działamy na możliwie wczesnym etapie prac, zgłaszając wnioski w konsultacjach społecznych oraz stawiając na transparentność i wysoką jakość procesów decyzyjnych. Wierzymy, że względy merytoryczne przeważą nad doraźnymi względami politycznymi. Z pomocą organizacji pozarządowych oraz Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu możliwe jest wspólne stworzenie projektu ul. Tysiąclecia najlepszego pod względem społecznym, technicznym, ekonomicznym i środowiskowym.