Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

6 września 2010

Opinia SISKOM do projektu modernizacji układu komunikacyjnego w rejonie Placu Narutowicza

Biuro Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy

W nawiązaniu do spotkania w dniu 2 września br. SISKOM przedstawia swoją opinię do przedstawionego projektu zmian w układzie komunikacyjnym w rejonie Placu Narutowicza.

1)      W zakresie dróg rowerowych:

a)      uzupełnić projekt o rezerwę dla przejazdu rowerowego przez ulicę Filtrową w rejonie jej włączenia w Plac Narutowicza (przy przejściu dla pieszych),

b)      zlikwidować przewidziane rezerwy pod drogi rowerowe na wyspie Placu Narutowicza, pozostawiając rezerwy w rejonie przejść dla pieszych,

c)      przyjąć założenie, że w docelowej organizacji ruchu (po realizacji dróg rowerowych) na wyspie Placu zostanie wprowadzona strefa pieszo-rowerowa,

Uzasadnienie:

Należy zrezygnować z wprowadzenia dróg rowerowych na wyspę Placu. Założenie, że rowerzyści będą poruszać się jedynie po drodze rowerowej, a piesi po chodniku jest błędne, nieżyciowe i nierealne.

Docelowo tranzytowy ruch rowerowy na Placu Narutowicza należy poprowadzić poza obszarem wyspy, po obwodzie Placu. Na wyspę powinien być wprowadzany jedynie ruch źródłowo-docelowy. Wyjątek stanowi północny narożnik Placu, który stanowi połączenie obu stron ulicy Grójeckiej. Z uwagi na lokalne uwarunkowania wszystkie drogi rowerowe powinny być dwukierunkowe.

Jesteśmy świadomi braku miejsca na dwukierunkową drogę rowerową w północno-wschodnim narożniku Placu (budynek przy ul. Grójeckiej 37 oraz Filtrowej 70). Zakładamy, że ewentualna budowa drogi rowerowej przez Plac Narutowicza będzie wiązała się z istotnymi zmianami geometrii jezdni. W przypadku braku zmian, konieczne będzie wyznaczenie niewielkiego obszaru pieszo-rowerowego.

d)      popieramy stanowisko projektanta w zakresie braku możliwości wyznaczenia przejazdu rowerowego na południowym krańcu Placu, przez wschodnią jezdnię ulicy Grójeckiej,

e)      poszerzyć przejście dla pieszych na południowym krańcu Placu, przez wschodnią jezdnię ulicy Grójeckiej.

Uzasadnienie:

Przedstawiona przez projektanta argumentacja jest przekonująca. Nie widzimy możliwości wyznaczenia przejazdu zgodnego z obowiązującymi przepisami.

Z uwagi na fakt, że rowerzyści i tak będą korzystali z tego przejścia (oczywiście łamiąc przepisy i nie schodząc z roweru) postulujemy maksymalne możliwe poszerzenie przejścia dla pieszych. Być może w przyszłości będzie możliwe wyznaczenie w tym miejscu legalnego przejazdu.

2)      Pozostałe:

a)      Popieramy uwagę[1] TW w zakresie przeprojektowania przejścia dla pieszych przez zachodnią jezdnię ulic Grójeckiej, w północnej części wyspy Placu, ale jedynie w przypadku wykształcenia odpowiedniej przestrzeni dla akumulacji,

Uzasadnienie:

Stan projektowany nie zawiera między przejściem przez tory a przejściem przez jezdnię wystarczającej przestrzeni akumulacji, w szczególności dla rowerzystów.

W przypadku wykształcenia odpowiedniej przestrzeni między przejściami dla pieszych (np. poprzez przesunięcie zachodniej jezdni ulicy Grójeckiej na zachód) uwaga jest słuszna i powinna zostać uwzględniona.

Warto zauważyć, że na przywołanym przez opiniodawcę z TW Placu Bankowym piesi wyjątkowo zgodnie i systematycznie ignorują sygnalizację przy wyspach autobusowych oraz tramwajowych.

b)      popieramy poszerzenia jezdni ulicy Grójeckiej na zachód, na południe od ulicy Barskiej.

Uzasadnienie:

Wykształcenie oddzielnego pasa do skrętu w lewo (zawracania) poprawi warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz pozwoli na wytworzenie strefy akumulacji przed torowiskiem oraz nowym przejściem dla pieszych.

Uważamy, że ewentualne zawężenie przekroju ulicy Grójeckiej do dwóch pasów ruchu na wprost jest przedwczesne, bez zapewnienia realnej alternatywy w postaci w pełni funkcjonującej obwodnicy śródmieścia.


[1] Pismo TW/NI/075/87/2010/AJ z dnia 26 sierpnia br.

Kategoria: Drogi miejskie, Opinie, Warszawa — Tagi: