Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

18 czerwca 2010

Uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Dworca Wschodniego

Prezydent m.st. Warszawy – Pani Hanna Gronkiewicz – Waltz
za pośrednictwem
Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

W związku z ogłoszeniem o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Dworca Wschodniego Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM zgłasza następujące uwagi:

1.       W tekście i na rysunku planu dla obszarów oznaczonych (C1, 4KD-PM) uwzględnić rozwiązanie dworca autobusowego wraz z obsługą komunikacyjną na poziomach 0 i -1, zgodnie z wariantem 1 z opracowania Koncepcja rozwiązania komunikacyjnego dworca autobusowego przy Dworcu Wschodnim w Warszawie wraz z jego analizą funkcjonalno – ruchową opracowanego przez FaberMaunsell Polska Sp. z o.o. na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy.

2.       Na rysunku planu:

a)      uwzględnić lokalizację przystanków tramwajowych (lub tramwajowo – autobusowych) w tunelu Alei Tysiąclecia (2KDZ) w powiązaniu z południowymi peronami stacji PKP Warszawa Wschodnia Osobowa zgodnie z opracowaniem Studium funkcjonalno ruchowe obsługi komunikacją tramwajową osiedla Gocław w Warszawie opracowanego przez FaberMaunsell Polska Sp. z o.o. dla Biura Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy.

b)      oba przystanki tramwajowe na skrzyżowaniu Al. Tysiąclecia z ul. Żupniczą przenieść na południowy wlot Al. Tysiąclecia (2KDZ),

c)      przewidzieć powiązania piesze (w postaci pasażu lub chodnika) przystanków tramwajowych lub tramwajowo-autobusowych w tunelu Al. Tysiąclecia (2KDZ) z halą dworca autobusowego na obszarze C1.

Uzasadnienie

Powyższe uwagi mają na celu realizację zintegrowanego węzła przesiadkowego – Dworzec Wschodni z linią tramwajową w relacji N-S, w ciągu Al. Tysiąclecia, oraz integrację dworca autobusowego z środkami transportu szynowego – koleją aglomeracyjną i linią tramwajową. Realizacja zintegrowanego węzła przesiadkowego będzie realizacją zapisów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego m.st. Warszawy[1].

3.       Na rysunku planu wrysować obustronną ścieżkę rowerową na całej długości Al. Tysiąclecia (1KDZ i 2KDZ).

Uzasadnienie

Al. Tysiąclecia przebiega przez obszar śródmiejski miasta, gdzie priorytet powinien mieć transport publiczny, rowerowy i pieszy. Prowadzenie w tym obszarze ścieżki po jednej stronie ulicy może utrudniać dotarcie do celów podróży, wydłużyć dystans jak również powodować dodatkowe niepotrzebne straty czasu. Realizacja obustronnej ścieżki rowerowej nie powinna być problemem przy założonych 60 metrach szerokości pasa drogi.

4.       W tekście planu §13 ust. 4 punkt 1. po słowach Al. Zieleniecka dodać Al. Tysiąclecia, pozostała treść bez zmian.

Uzasadnienie

Uwaga ma na celu doprowadzenie do realizacji wydzielonej ścieżki rowerowej w projektowanej Al. Tysiąclecia (1KDZ i 2KDZ).

5.       W tekście planu § 13. ust. 6 dodać punkt 6 o treści dopuszcza się realizację wspólnych pasów tramwajowo – autobusowych w miejsce torowisk tramwajowych.

Uzasadnienie

Uwaga ma umożliwić realizację pasów autobusowo – tramwajowych w miejscu istniejących i projektowanych torowisk tramwajowych w obszarze planu. Szczególnie istotna jest możliwość realizacji pasa autobusowo tramwajowego na całej długości Al. Tysiąclecia (1KDZ i 2KDZ), co umożliwi przyznanie priorytetu dla transportu publicznego i utrzymanie przekroju 2×2 dla ruchu indywidualnego.


[1] Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, w tym Zrównoważonego Planu Rozwoju Transportu Publicznego – uchwała Rady Warszawy nr  LVIII/1749/2009

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: