Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

6 września 2010

Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

Prezydent m.st. Warszawy- Pani Hanna Gronkiewicz – Waltz
za pośrednictwem
Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM składa następujące uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

1)      W zakresie dróg rowerowych: ustalić przejazdy rowerowe obok wszystkich przejść dla pieszych, gdy łączą one drogi rowerowe znajdujące się po obu stronach jezdni (zarówno te ustalone jak i dopuszczone do realizacji).

Uzasadnienie:

Uwaga ma zapewnić traktowanie rowerzystów jako równoprawnych uczestników ruchu.

2)      Ulica Marszałkowska (1.KD-Z):

a)      Dopuścić lokalizację wyjść z metra lub przejścia podziemnego na wyspach przystankowych dla tramwajów, na skrzyżowaniu z ulicą Świętokrzyską (3.KD-Z).

Uzasadnienie:

Rejon stacji metra Świętokrzyska będzie jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych w Warszawie. Warto zauważyć, że zapisy MPZP dopuszczają stworzenie na ulicy Marszałkowskiej pasa autobusowo-tramwajowego (par. 14 pkt 4, ppkt 2).

b)      Ustalić jedno, szerokie przejście dla pieszych i rowerzystów w osi ulicy Złotej zamiast zapisanych dwóch przejść.

Uzasadnienie:

W opinii Stowarzyszenia lepiej połączyć Plac Defilad z terenem tzw. Ściany Wschodniej jednym, szerszym przejściem dla pieszych, o szerokości np. 10 metrów.

c)      Poprawić zapis w par. 36 pkt 3 ppkt 4 i usunąć zapis o rondzie.

Uzasadnienie:

Z technicznego punktu widzenia skrzyżowanie ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich nie jest rondem, lecz skrzyżowaniem z wyspą centralną. Ponadto dotychczasowa praktyka opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego w Warszawie wskazuje, że zapisy planu nie powinny określać szczegółowych rozwiązań geometrycznych ulic.

d)      Dopuścić realizację parkingu rowerowego w poziomie „-1” pod skrzyżowaniem ulic Marszałkowskiej (1.KD-Z) oraz Świętokrzyskiej (3.KD-Z).

Uzasadnienie:

Zaproponowany parking pod skrzyżowaniem Alej Jerozolimskich oraz ulicy Marszałkowskiej jest dobrym rozwiązaniem. Proponujemy powtórzyć zapis również w tym rejonie.

3)      Aleje Jerozolimskie (2.KD-Z):

a)      Ustalić przejście dla pieszych i rowerzystów w poziomie terenu na wschodnim wlocie skrzyżowania z ulicą Plater (4.KD-Z), jako możliwe do realizacji.

Uzasadnienie:

W opinii Stowarzyszenia skrzyżowanie w centralnym punkcie miasta powinno umożliwiać legalne przekraczanie ulic we wszystkich relacjach.

b)      Dopuścić realizację parkingu rowerowego w poziomie „-1” pod skrzyżowaniem ulic Plater (4.KD-Z) oraz Alej Jerozolimskich (2.KD-Z).

Uzasadnienie:

Zaproponowany parking pod skrzyżowaniem Alej Jerozolimskich (2.KD-Z) oraz ulicy Marszałkowskiej (1.KD-Z) jest dobrym rozwiązaniem. Proponujemy powtórzyć zapis również w tym rejonie.

4)      Ulica Plater (4.KD-Z):

a)      Ustalić przejście dla pieszych na wysokości ulicy Projektowanej (9.KD-D), jako możliwe do realizacji.

Uzasadnienie:

W opinii Stowarzyszenia skrzyżowanie w takim punkcie miasta powinno umożliwiać legalne przekraczanie ulic we wszystkich relacjach.

b)      Dopuścić realizację drogi rowerowej dwukierunkowej po stronie wschodniej na całej długości ulicy, w tym od ulicy Projektowanej (5.KD-L) do Alej Jerozolimskich (2.KD-Z).

Uzasadnienie:

W opinii Stowarzyszenia powinno się unikać sytuacji, w której droga rowerowa urywa się bez możliwości kontynuacji. W praktyce rowerzyści będą ignorować brak drogi rowerowej i poruszać się po chodniku. Z pewnością pogorszy to warunki bezpieczeństwa, szczególnie pieszych.

5)      Rejon Parku Świętokrzyskiego (1.ZP):

a)      Przenieść ustalenie realizacji budynku ogrodu zimowego na wschód, w celu utworzenia zachodniej pierzei ulicy Marszałkowskiej (1.KD-Z).

Uzasadnienie:

W opinii Stowarzyszenia zaproponowana lokalizacja dopuszczonej funkcji urządzeń komunikacji rowerowej jest błędna.

Charakterystyka PKiN powoduje, że de facto niezbędne są parkingi rowerowe od każdej strony budynku: od Placu Defilad, Pałacu Młodzieży, Kinoteki oraz Sali Kongresowej. Stąd nakazy lokalizacji parkingów w terenach 5.KPd, 6.KPd oraz 8.KPd są jak najbardziej słuszne i wystarczające.

Jednakże duży parking rowerowy przed Pałacem Młodzieży nie będzie służył ani obsłudze PKiN, ani obiektom położonym wokół Pałacu, ponieważ odległości są zbyt duże dla potencjalnego rowerzysty-interesanta.

Postulowana rola obiektu przesiadkowego również jest pozbawiona sensu, ponieważ obiekt nie znajduje się ani blisko stacji metra Świętokrzyska lub Centrum, ani blisko którejś z licznych śródmiejskich stacji kolejowych.

Ponadto z doświadczeń członków SISKOM wynika, że duże parkingi rowerowe mają charakter obiektów raczej substandardowych, trudnych w utrzymaniu czystości, o niskiej estetyce.

Przeniesienie tzw. oranżerii spod Pałacu Młodzieży do narożnika skrzyżowania ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej zaproponowało Forum Rozwoju Warszawy. Niniejszym popieramy ten wniosek. Jesteśmy przekonani o tym, że ze względu na bliskość stacji metra Świętokrzyska ewentualny parking rowerowy będzie cieszył się wyjątkowo dużym powodzeniem.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: