Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

3 kwietnia 2010

Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu Żoliborz Powązki

Prezydent m.st. Warszawy – Pani Hanna Gronkiewicz-Waltz

W związku z zarządzeniem nr 4126/2010 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 27 stycznia 2010 roku w sprawie ogłoszenia o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu Żoliborza Powązki prosimy o uwzględnienie następujących uwag:

1)      Zabezpieczyć w części tekstowej i rysunkowej planu zapisy i linie rozgraniczające umożliwiające realizację ronda na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Powązkowskiej.

Uzasadnienie:

W świetle planowanej rozbudowy ulicy Krasińskiego do przekroju 2×2 zasadne jest pozostawienie swobody wyboru rozwiązania geometrycznego skrzyżowania ulic Krasińskiego i Powązkowskiej. Badania[1] wykazują, że skrzyżowania typu rondo poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ponadto ograniczy to prędkość rzeczywistą samochodów poruszających się ulicą Powązkowską.

Warto zauważyć, że docelowo zarówno ulica Kraińskiego, jak i ulica Powązkowska będą ważnymi drogami łączącymi układ lokalny z ciągami obwodowymi wysokiej klasy (Aleja Prymasa Tysiąclecia oraz Trasa Armii Krajowej).

2)      Zabezpieczyć w części tekstowej i rysunkowej planu zapisy i linie rozgraniczające umożliwiające realizację ronda na skrzyżowaniu ulic Elbląskiej, Projektowanej 4 i Projektowanej 5.

Uzasadnienie:

W części rysunkowej zaproponowano rozbudowane skrzyżowanie z wydzielonymi pasami do skrętu. W opinii SISKOM powinny zostać zastosowane rozwiązania z dzielnicy Ursus, gdzie w rejonie tunelu w ciągu ul. Cierlickiej powstał system rond.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że rysunek nie ma charakteru wiążącego w zakresie szczegółowych rozwiązań.

3)      Wprowadzić do części tekstowej i rysunkowej planu zapisy i linie rozgraniczające dopuszczające realizację linii tramwajowej w ciągu ulic Krasińskiego – Elbląska – Ostroroga.

Uzasadnienie:

Postulowana linia jest elementem szerszej propozycji obejmującej budowę obwodowej linii tramwajowej, łączącej I i II linię metra oraz Dworzec Zachodni, w ciągu ulic: Krasińskiego – Elbląska – Ostroroga –  Płocka – Krzyżanowskiego – Brylowska – Tunelowa.

W rejonie Żoliborza Powązki dopuszczono realizację linii tramwajowej w ciągu ulicy Powązkowskiej. Przedłużenie linii tramwajowej od Placu Wilsona w ten rejon jest uzasadnione, gdyż w połączeniu z Trasą Mostu Krasińskiego w relacji wschód – zachód powstanie nowa oś transportu publicznego, łącząca Żoliborz z Bródnem.

Stowarzyszenie zdaje sobie sprawę z faktu, że postulowana linia tramwajowa nie jest zapisana w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Jednakże Studium nie zamyka również drogi przed realizacją linii tramwajowych, dla których wykonane analizy wskażą racjonalność ekonomiczną realizacji. Istnieją już precedensy w postaci linii wpisanych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, lecz nie zapisanych w Studium[2].

4)      W zakresie dróg rowerowych

a)      Usunąć z części tekstowej i rysunkowej planu zapisy zmierzające do realizacji dróg rowerowych na wszystkich drogach o klasie technicznej niższej niż zbiorcza (Z).

Uzasadnienie:

W opinii SISKOM ruch rowerowy po ulicach o znaczeniu lokalnym powinien odbywać się po jezdni, na zasadach ogólnych przyjętych Kodeksem Ruchu Drogowego. Wyjątki od tej zasady powinny wynikać z uwarunkowań lokalnych (patrz poniżej).

b)      Zmienić w części tekstowej i rysunkowej placu zapisy i linie rozgraniczające dla tunelu łączącego ulice Ostroroga i Projektowaną tak, aby oprócz jezdni dla samochodów zmieścić dodatkowe pasy ruchu rowerowego o szerokości co najmniej 1,5 m.

Uzasadnienie:

SISKOM popiera lokalizację tunelu. Z uwagi na charakterystykę miejsca (m.in. słaba widoczność, konieczność pokonania różnicy wysokości, przewidywany ruch autobusów) proponujemy wydzielenie na jezdni pasów ruchu rowerowego na całej długości tunelu. Proponowana minimalna szerokość 1,5 m wynika z przepisów[3].

c)      Uzupełnić część tekstową i rysunkową planu o istniejące drogi rowerowe po północnej stronie Trasy Armii Krajowej, w rejonie skrzyżowania Trasy AK, ulic Powązkowskiej oraz Maczka.

Uzasadnienie:

SISKOM zależy na dokładnym odwzorowaniu stanu rzeczywistego w planie. W przypadku braku pewności co do ostatecznego kształtu dróg rowerowych w rejonie, w związku z trwającymi inwestycjami, Stowarzyszenie służy projektem budowlano-wykonawczym dla budowy Trasy AK (drogi ekspresowej S8).

d)      Uzupełnić część tekstową i rysunkową planu o zapisy umożliwiające realizację dróg rowerowych po obu stronach ulic Krasińskiego oraz Powązkowskiej. W przypadku braku takiej możliwości zapisać konsekwentną realizację dróg rowerowych po jednej stronie jezdni.

Uzasadnienie:

Zgodnie z polityką transportową m.st. Warszawy znaczenie transportu rowerowego ma systematycznie wzrastać. W związku z tym SISKOM zależy na wytworzeniu sieci dróg rowerowych spełniającej pięć głównych wymogów: spójność, bezpośredniość, atrakcyjność, bezpieczeństwo i wygoda.

Zmuszanie rowerzystów do wielokrotnego przekraczania skrzyżowań celem kontynuacji podróży w tym samym kierunku jest nieracjonalne. Niepotrzebnie zniechęca to do korzystania z alternatywnego środka transportu i może prowadzić do ignorowania drogi rowerowej i stworzenia zagrożenia dla pieszych[4].

e)      Zmienić zapisy części tekstowej i rysunkowej planu tak, aby umożliwić prowadzenie drogi rowerowej na estakadzie łączącej ulicę Krasińskiego z Aleją Prymasa Tysiąclecia (obszar 2KD-GP). Droga rowerowa powinna znajdować się przy estakadzie północno-zachodniej.

Uzasadnienie:

Wniosek ma na celu zachowanie spójności sieci dróg rowerowych. Droga rowerowa po zachodniej stronie Alei Prymasa Tysiąclecia jest jednym z najważniejszych szlaków rowerowych w osi północ-południe.


[1] Na przykład Błękitna Księga Jaspers. Według zamieszczonych danych liczba wypadków śmiertelnych na skrzyżowaniach przebudowanych na rondo zmniejsza się o ok. 20%

[2] Na przykład tramwaj w ciągu ulic Czerniakowskiej-bis i Augustówka.

[3] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430.

[4] Przykładem takich rozwiązań jest niedawno otwarta ul. Poleczki.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: