Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

30 kwietnia 2010

Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Zwoleńskiej

Pani Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy

W związku z zarządzeniem Prezydenta m. st. Warszawy w sprawie ogłoszenia o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Zwoleńskiej prosimy o uwzględnienie następujących uwag:

1)      Wprowadzić zmiany w części tekstowej i rysunkowej planu dopuszczające lokalizację linii tramwajowej w ciągu ulicy Nowo-Zwoleńskiej (3 KDG) na odcinku od zachodniej granicy planu (Most na Zaporze) do przewidzianej w planie linii tramwajowej w ciągu ulicy Nowo-Bora-Komorowskiego (1 KDZ). Linie rozgraniczające powinny umożliwiać realizację ulicy w przekroju 2×2 pasy oraz wydzielone torowisko tramwajowe w pasie dzielącym oraz przynajmniej jednostronną ścieżkę rowerową.

Uzasadnienie:

Proponowana linia tramwajowa jest elementem propozycji Stowarzyszenia realizacji linii tramwajowej w relacji wschód-zachód, która połączy obszary o przeważającej zabudowie mieszkaniowej, z centralnymi dzielnicami miasta, gdzie koncentrują się miejsca pracy. W tym wypadku jest to tramwaj poprowadzony w ciągu Nowo-Zwoleńska – Trasa Mostu na Zaporze – Augustówka – Nałęczowska – (ew. Śródziemnomorska) – Wilanowska – Metro Wilanowska.

Stowarzyszenie składa systematycznie wnioski lub uwagi do wszystkich planów zagospodarowania, które obejmują obszar proponowanej inwestycji. W przypadku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Augustówki wpisano przebieg linii tramwajowej w ciągu ulicy Augustówka. Jest to zarazem przykład linii tramwajowej wpisanej do planu zagospodarowania, która nie jest wpisana do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (dalej Studium). Studium jednakże dopuszcza lokalizację takiej linii tramwajowej, jeżeli tylko właściwe analizy wykażą racjonalność ekonomiczną takiej inwestycji

Zwracamy również uwagę, że wielokrotnie formułowano propozycje lokalizacji linii tramwajowych przekraczających Wisłę na południe od Śródmieścia. Z różnych powodów odrzucono te propozycje w przypadku Mostu Łazienkowskiego oraz Mostu Siekierkowskiego. Ciąg Trasy Mostu na Zaporze jest więc ostatnią szansą na powstanie linii tramwajowej przez Wisłę na południe od Mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Aby było to realne, konieczne jest zabezpieczenie połączenia ze słusznie założonym w planie tramwajem w ciągu ulicy Nowo-Bora-Komorowskiego.

2)      Wprowadzić zmiany w części tekstowej i rysunkowej planu dopuszczające lokalizację linii tramwajowej w ciągu ulicy Nowo-Zwoleńskiej (3 KDG, 4 KDG, 5 KDG), od przewidzianej w planie linii tramwajowej w ciągu ulicy Nowo-Bora-Komorowskiego (1 KDZ) do wschodniej granicy planu. Linie rozgraniczające powinny umożliwiać realizację ulicy w przekroju 2×2 pasy oraz wydzielone torowisko tramwajowe w pasie dzielącym oraz przynajmniej jednostronną ścieżkę rowerową.

Uzasadnienie:

Uzasadnienie uwagi pokrywa się z uzasadnieniem do uwagi 1). W przypadku przyjęcia uwagi z pkt 1) warto rozważyć przedłużenie linii tramwajowej w ciągu ulicy Nowo-Zwoleńskiej i Zwoleńskiej aż do stacji PKP Warszawa – Międzylesie, w celu wytworzenia węzła przesiadkowego. Pętlę tramwajową należy wówczas umieścić na zachód od linii kolejowej, na obszarze obowiązującego planu zagospodarowania obszaru UM-4 i rejonu ulicy Zwoleńskiej[1], jako informację planu, do którego składa się obecnie uwagę.

Przy rozstrzygnięciu uwagi prosimy zwrócić uwagę na punkt 3 i 4.

3)      Wprowadzić do części informacyjnej planu (tekst i rysunek) oraz do treści i rysunku planu zmiany w związku z kształtem planowanej budowy tunelu w ciągu ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej.

Uzasadnienie:

Omawiany tunel jest przedmiotem postępowania administracyjnego zmierzającego do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Wariant przewidziany do realizacji przez inwestora jest inny niż ten, który przedstawia projekt planu. Wnosimy o przeanalizowanie istniejącej dokumentacji[2] (dostępnej m.in. na stronie Stowarzyszenia[3]).

4)      Przeanalizować i rozważyć zasadność wszystkich zapisów zakazujących lokalizacji ekranów akustycznych wzdłuż wszystkich obiektów drogowych i kolejowych, oprócz Trasy Olszynki Grochowskiej (1 KDGP).

Uzasadnienie:

Uwaga ma związek z obecnymi uwarunkowaniami prawnymi, wynikającymi z przepisów dotyczących ochrony środowiska. Jak pokazuje praktyka, ich stosowanie przy realizacji inwestycji (np. budowy ulicy Nowo-Zwoleńskiej) z pewnością wymusi zastosowanie ekranów akustycznych lub wyburzeń domów. Przykładem są tutaj ulice Poleczki (ekrany wzdłuż ulicy) oraz Marsa (wyburzono całe pierzeje przy skrzyżowaniu z ulicą Płowiecką).

Warto zauważyć, że w przytoczonej w punkcie 3) dokumentacji tunelu w ciągu Zwoleńska – Żegańska przewidziano zarówno wyburzenia, jak i ekrany akustyczne, czyli fakty stojące w jawnej sprzeczności z projektem planu.

SISKOM jednoznacznie negatywnie ocenia istniejącą tendencję do „tunelowania” ulic miejskich, co jest wymuszone wspomnianymi już przepisami. Jednakże budzi nasze wątpliwości ustanawianie de facto martwych zapisów w planie miejscowym. W przyszłości może to spowodować obniżeniem zaufania obywateli do planu, gdy inwestor będzie zmuszony przez normy hałasu do stawiania ekranów lub burzenia całej pierzei zabudowy.

5)      Uzupełnić część tekstową i rysunkową planu o zapisy przewidujące realizację dróg rowerowych po obu stronach ulic Nowo-Bora-Komorowskiego (1 KDZ), Zwoleńskiej (5 KDG), Nowo-Zwoleńskiej (3 KDG, 4 KDG), Trakt Lubelski (3 KDZ). W przypadku braku takiej możliwości zapisać konsekwentną realizację dróg rowerowych po jednej stronie jezdni.


Uzasadnienie:

Zgodnie z polityką transportową m.st. Warszawy znaczenie transportu rowerowego ma systematycznie wzrastać. W związku z tym zasadne jest wytworzenie sieci dróg rowerowych spełniającej pięć głównych wymogów: spójności, bezpośredniości, atrakcyjności, bezpieczeństwa i wygody.

Zmuszanie rowerzystów do wielokrotnego przekraczania skrzyżowań celem kontynuacji podróży w tym samym kierunku jest nieracjonalne. Niepotrzebnie zniechęca to do korzystania z alternatywnego środka transportu i może prowadzić do ignorowania drogi rowerowej i stworzenia zagrożenia dla pieszych[4].

Uprzejmie prosimy o pozytywne rozpatrzenie uwag.


[1] Uchwała nr 557/XLIX/2001 Rady Gminy Warszawa-Wawer z dnia 28 grudnia 2001 r.

[2] Raport oddziaływania na środowisko inwestycji pn. Przebudowa ciagu ulicy Zwoleńskiej i Żegańskiej na odcinku od ul. Pożaryńskiego do ul. Mrówczej w dzielnicy Wawer z przeprowadzeniem ruchu pod linią kolejową Warszawa – Lublin i dwoma jezdniami ul. Patriotów autorstwa ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (październik 2008) na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych m.st. Warszawy.

Istnieje również starsza Koncepcja programowo-przestrzenna tej samej inwestycji autorstwa Biura Projektowego „Profil” z roku 2006. Jej rozwiązania zostały jednak zarzucone. Nie należy mylić tych dokumentów.

[3] Adres internetowy: http://siskom.waw.pl/trasa-na-zaporze.htm

[4] Przykładem takich rozwiązań jest niedawno otwarta ulica Poleczki.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: