Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

13 maja 2010

Wnioski do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Marysin Wawerski

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

W związku z uchwałą Nr LVI/1672/2009 z dnia 28 maja 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Marysin Wawerski prosimy o uwzględnienie następujących wniosków:

1.    Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 3618/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 września 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej.

Uzasadnienie:

Zaplanowanie sieci dróg rowerowych wpłynie korzystnie na spadek ruchu kołowego na obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.

2.    Zaprojektować linie rozgraniczające ulicy Marsa umożliwiające realizację ulicy w klasie technicznej głównej ruchy przyśpieszonego (GP) zgodnie z rozwiązaniami z opracowań[2] oraz trasą tramwajową po wschodniej stronie przedmiotowego ciągu

Uzasadnienie:

Postulowana trasa tramwajowa ma na celu powiązanie rejonu węzła Marsa, gdzie planowany jest węzeł przesiadkowy z pętlą autobusowo-tramwajową, z centrum Rembertowa. Postulowany ciąg szynowy nie jest uwzględniony w obecnie obowiązującym SUiKZP, jednakże planowano jego realizację we wcześniejszych założeniach, czego przykładem jest szeroki pas dzielący w ul. gen. Chruściela – rezerwa pod torowisko.

Co więcej, SUiKZP nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych, na co wskazuje następujący fragment Studium: Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo i ekonomicznie[3].

Dodatkowo należy nadmienić, iż modernizacja ciągu Marsa-Żołnierska powoduje konieczność wyburzenia budynków na wschodniej pierzei ulicy Marsa ze względu na przekroczenia norm hałasowych, co daje możliwość zabezpieczenia rezerwy pod linię tramwajową.

3.    Zaprojektować linie rozgraniczające ulicy Bronisława Czecha umożliwiające realizację ulicy w klasie technicznej głównej ruchy przyśpieszonego (GP) wraz z trasą tramwajową. Rozwiązanie to jest postulowane w opracowaniu pt.: Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego autorstwa OBET. Analiza ta powstała na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego.

Uzasadnienie:

Przedmiotowa trasa tramwajowa na za zadanie poprawić komunikację obszaru planu oraz Starej Miłosnej i Anina. Realizacja tej inwestycji pozwoli na znaczną poprawę funkcjonowania systemu transportowego komunikacji publicznej na tym obszarze aglomeracji warszawskiej. Przyczyni się także do lepszej integracji obszarów podwarszawskich z Warszawą.

Należy nadmienić, iż SISKOM w piśmie MPZP/III/1/43/08/JJ z dn. 13.10.2008 r. dotyczącym wniosków dla obszaru Stara Miłosna Południe złożył takie same postulaty.

4.    Zaprojektować linie rozgraniczające linii kolejowej nr 7 w sposób umożliwiający wprowadzenie drugiej pary torów.

5.    Wpisać jako informację planu lokalizację p.o. Warszawa Gocławek w powiązaniu z ul. Marsa.

Uzasadnienie:

Wniosek zgodny z Wstępnym studium wykonalności dla modernizacji WWK autorstwa CNTK dla PKP PLK

6.    Wyznaczyć w rejonie nowej lokalizacji p.o. Warszawa Gocławek parking bike&ride oraz pętlę autobusową.

Uzasadnienie:

Patrz wniosek nr 1. Wniosek zgodny jest również ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w zakresie wzmacniania roli kolei w przewozach wewnątrzmiejskich.

Ogólną ideą wniosków jest, aby zapisy planu nie uniemożliwiały w przyszłości przyjęcia optymalnych rozwiązań komunikacyjnych, które mogą być wypracowane w trakcie przyszłych prac analitycznych i planistycznych. Uprzejmie prosimy o pozytywne rozpatrzenie uwag.


[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.

[2] Aktualizacja koncepcji programowo-przestrzennej modernizacji ciągu ulic Marsa-Żołnierska odc. węzeł Marsa – granica miasta autorstwa BPRW SA; Raport o oddziaływaniu na środowisko: przebudowa ciągu ulic Marsa-Żołnierska na odcinku: ul. Naddnieprzańska – granica miasta autorstwa Transprojekt-Warszawa

[3] SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” str. 143.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: