Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

17 maja 2010

Wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Tynkarskiej

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

W związku z Uchwałą Rady miasta stołecznego Warszawy w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Tynkarskiej prosimy o rozpatrzenie następujących wniosków:

1)      Wprowadzić do planu rezerwę pod ulicę Nowo-Lazurową, zapisaną w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (Studium). Klasa techniczna Główna (G), przekrój zasadniczy 2×2 pasy.

Uzasadnienie:

Wniosek ma na celu zabezpieczenie rezerwy pod inwestycję istotną dla układu komunikacyjnego Warszawy. Szczegółowe rozwiązania można uzyskać w Zarządzie Miejskich Inwestycji Drogowych m.st. Warszawy, który posiada projekt budowlano-wykonawczy ulicy Nowo-Lazurowej.

2)      Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 3618/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 września 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej.

Uzasadnienie:

Zaplanowanie sieci dróg rowerowych spowoduje spadek ruchu kołowego na obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.

3)      Dopuścić w planie lokalizację linii tramwajowej w tunelu w ciągu ulicy Globusowej i Chrobrego, wraz z pętlą w rejonie istniejącego skrzyżowania ulic Chrobrego i Popularnej.

Uzasadnienie:

SISKOM proponuje poprowadzenie odgałęzienia linii tramwajowej z ulicy Powstańców Śląskich na południe, w kierunku dzielnicy Włochy. Uważamy, że powstanie w ten sposób atrakcyjne połączenie spinające linię kolei podmiejskiej (przystanek PKP Włochy), linię tramwajową w ciągu ulicy Połczyńskiej i linię metra (przystanek II linii metra Powstańców Śląskich). Stowarzyszenie będzie sukcesywnie zgłaszać odpowiednie wnioski i uwagi do planów zagospodarowania obejmujących proponowany ciąg tramwajowy.

Jesteśmy świadomi faktu, iż postulowana linia tramwajowa nie jest zapisana w SUiKZP. Jednakże jednocześnie Studium umożliwia zapisanie w planie takich linii tramwajowych, jeżeli odrębne badania wykażą ich ekonomiczną efektywność. Przykładem takiego zapisu jest linia tramwajowa w ciągu ulic Augustówka i Czerniakowskiej-bis.

4)      Dopuścić w planie lokalizację linii tramwajowej w ciągu ulicy Chrobrego do skrzyżowania z ulicą Kleszczową. W przypadku gdyby ulica znajdowała się poza planem, przewidzieć jako zapis informacji planu.

Uzasadnienie:

Wniosek jest rozwinięciem propozycji poruszonej w punkcie 3. Proponujemy przedłużenie linii tramwajowej do ciągu ulic Kleszczowa – Łopuszańska – Hynka – Sasanki – Marynarska, gdzie po północnej stronie jezdni można wygospodarować miejsce na nowy ciąg komunikacji szynowej.

W przypadku połączenia ulicy Powstańców Śląskich oraz Marynarskiej linią tramwajową, powstałby wielki ciąg obwodowy, pozwalający szybko przemieścić między dzielnicami Warszawy z pominięciem ścisłego centrum miasta. Stowarzyszenie będzie sukcesywnie zgłaszać odpowiednie wnioski i uwagi do planów zagospodarowania obejmujących proponowany ciąg tramwajowy.

Jesteśmy świadomi faktu, iż postulowana linia tramwajowa nie jest zapisana w SUiKZP. Jednakże jednocześnie Studium umożliwia zapisanie w planie takich linii tramwajowych, jeżeli odrębne badania wykażą ich ekonomiczną efektywność. Przykładem takiego zapisu jest linia tramwajowa w ciągu ulic Augustówka i Czerniakowskiej-bis.

5)      Dopuścić w planie lokalizację linii tramwajowej w ciągu ulic Chrobrego i Ryżowej (południowo-wschodni narożnik planu). W przypadku gdyby ulica znajdowała się poza planem, przewidzieć jako zapis informacji planu.

Uzasadnienie:

Wniosek jest rozwinięciem propozycji poruszonej w punkcie 3. Proponujemy przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ulicy Ryżowej z pętlą w rejonie centrum handlowego przy Alejach Jerozolimskich. W rejonie Ryżowej powstały osiedla mieszkaniowe oraz wielkopowierzchniowe obiekty handlowe. Obecnie są one obsługiwane jedynie przez komunikację autobusową, która względem samochodów nie jest jednak konkurencyjnym (czasowo, ekonomicznie) środkiem transportu. Stowarzyszenie będzie sukcesywnie zgłaszać odpowiednie wnioski i uwagi do planów zagospodarowania obejmujących proponowany ciąg tramwajowy.

Jesteśmy świadomi faktu, iż postulowana linia tramwajowa nie jest zapisana w SUiKZP. Jednakże jednocześnie Studium umożliwia zapisanie w planie takich linii tramwajowych, jeżeli odrębne badania wykażą ich ekonomiczną efektywność. Przykładem takiego zapisu jest linia tramwajowa w ciągu ulic Augustówka i Czerniakowskiej-bis.

6)      Zaprojektować linie rozgraniczające umożliwiające realizację skrzyżowań typu rondo u zbiegu ulic:

a)      Poczty Gdańskiej, Walerego Sławka i Dzieci Warszawy,

b)      Ryżowej, Kleszczowej, Solipskiej i Bolesława Chrobrego (w przypadku nieuwzględnienia uwag z punktów 4 i 5),

c)      Popularnej, Tynkarskiej[2] i Bolesława Chrobrego (w przypadku nieuwzględnienia uwag z punktów 4 i 5),

d)      Ryżowej i Dzieci Warszawy (w przypadku nieuwzględnienia uwag z punktu 5).

Uzasadnienie:

Wniosek ma na celu zabezpieczenie rezerw pod potencjalne rozwiązania komunikacyjne ulic, które są kluczowe dla lokalnego układu komunikacyjnego. Skrzyżowania typu rondo są najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Uprzejmie prosimy o uwzględnienie naszych wniosków.


[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.

[2] Przedłużenie ulicy Tynkarskiej do ulicy Popularnej, za SUiKZP m.st. Warszawy, rys. 17.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: