Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy
Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM składa następujące wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Centrum Międzylesia:
1) Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 3618/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 września 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej.
Uzasadnienie:
Zaplanowanie sieci dróg rowerowych spowoduje spadek ruchu kołowego na obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.
2) Dopuścić lokalizację tramwaju w ciągu ulicy Żegańskiej, przy zachowaniu przekroju ulicy 2×2 pasy.
Uzasadnienie:
Stowarzyszenie proponuje lokalizację tramwaju (lub pasa autobusowo-tramwajowego) w ciągu Trasy na Zaporze i jej przedłużenia w kierunku wschodnim. Linia ta rozpoczynałaby się od skrzyżowania z liniami tramwajowymi wzdłuż planowanej Trasy na Zaporze oraz ulicy Nowo Bora-Komorowskiego, poprowadzona w ciągu ulicy Nowo-Zwoleńskiej oraz Zwoleńskiej. Po przekroczeniu linii kolejowej prowadziłaby ulicą Żegańską oraz Aleją Dzieci Polskich, do istniejącej pętli autobusowej w rejonie Centrum Zdrowia Dziecka.
SISKOM uważa, że proponowana lina tramwajowa pozwoli utworzyć oś wschód – zachód rusztowego układu komunikacji szynowej, którego pozostałymi elementami będą: tramwaj w ciągu ulicy Nowo-Bora-Komorowskiego[2] oraz linia kolei otwockiej (oś północ – południe). W przypadku realizacji postulowanego tramwaju w ciągu Trasy na Zaporze powstanie ciąg komunikacji o znaczeniu metropolitarnym, sięgającym, uwzględniając obowiązujące SUiKZP i plany zagospodarowania, Mokotowa i stacji metra Wilanowska.
Stowarzyszenie zdaje sobie sprawę z faktu, iż proponowana linia tramwajowa nie jest zapisana w SUiKZP, jednakże dopuszcza ono lokalizację linii tramwajowych, które mają uzasadnienie ekonomicznie. Przykładem takich inwestycji są m.in.: tramwaj w ciągu ulicy Czerniakowskiej-bis oraz Augustówki oraz wspomniany tramwaj w ciągu ulicy Nowo-Bora-Komorowskiego.
SISKOM złożył analogiczne uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Zwoleńskiej oraz wnioski do planu rejonu ulicy Patkowskiego Ponadto będzie składać sukcesywnie wnioski i uwagi do wszystkich planów zagospodarowania, które będą obejmowały obszar proponowanej inwestycji.
3) Umieścić w informacji planu pętlę techniczną przy skrzyżowaniu ulic Szpotańskiego, Zwoleńskiej i Patriotów.
Uzasadnienie:
Wniosek jest bezpośrednio związany z punktem 2. Niezbędna jest niewielka pętla techniczna, która pozwoli wykorzystać linię tramwajową w części od skrzyżowania z Nowo-Bora-Komorowskiego w przypadku awarii tramwaju na dalszym odcinku w kierunku Centrum Zdrowia Dziecka.
4) Wyznaczyć rusztowy układ ulic podobny jak w dzielnicy Wawer na północ-wschód od granicy MPZP będącego przedmiotem wniosków.
Uzasadnienie:
Celem wniosku jest wykształcenie spójnego układu komunikacyjnego, w przypadku zmiany zagospodarowania rejonu, którym objęty jest plan.
Prosimy o pozytywne rozpatrzenie naszych wniosków.
[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.
[2] Projekt MPZP rej. ul. Zwoleńskiej dopuszcza lokalizację tramwaju w ulicy Nowo-Bora-Komorowskiego, wraz z pętlą przy skrzyżowaniu z ulicą Nowo-Zwoleńską i Trasą na Zaporze.