Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

13 sierpnia 2010

Wnioski do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Jazdowa

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

W związku z uchwałą nr LXII/1779/2005 z dnia 24 listopada 2005 r.  w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Jazdowa, prosimy o uwzględnienie następujących wniosków:

1.    Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 3618/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 września 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej.

Uzasadnienie:

Zaplanowanie sieci dróg rowerowych wpłynie korzystnie na spadek ruchu kołowego na obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.

2.    Zaprojektować linie rozgraniczające Al. Ujazdowskich w sposób umożliwiający realizację trasy tramwajowej.

Uzasadnienie:

Realizacja wniosku ma na celu rozbudowę sieci tramwajowej w Warszawie oraz wytworzenie układu rusztowego. Fragment postulowanej trasy jest częścią większego założenia polegającego na wytworzeniu w ciągu Traktu Królewskiego ciągu szynowego łączącego trasę tramwajową do Wilanowa z trasą w ciągu ul. gen. Andresa. Co więcej wniosek jest zgodny ze Strategią Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku[2] oraz planami rozwojowymi Tramwajów Warszawskich. Należy nadmienić, iż Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania m. st. Warszawy nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych, na co wskazuje następujący fragment Studium:

Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo
i ekonomicznie
[3].

Należy dodać, iż wniosek jest też zgodny z Zadaniem nr 2 pn. Modernizacja i rozwój systemu komunikacji tramwajowej zapisanym w Strategii zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy[4].

Dodatkowo należy nadmienić, iż Stowarzyszenie składało do wnioski do mpzp rejonu Ściany Wschodniej wniosek o trasę tramwajową w ciągu ulic Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście. Wniosek tej samej treści złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Także w roku 2005 na zlecenie m.st. Warszawy powstało opracowanie pn.: Koncepcją obsługi Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu komunikacja tramwajową autorstwa BPRW. Potwierdziło ono zasadność wytworzenia korytarza komunikacji szynowej na Trakcie Królewskim. Zasadnym jest na potrzeby mpzp rejonu Jazdowa wykonanie prac studialnych dla całej postulowanej trasy tramwajowej.

3.    Zaprojektować w ciągu Trasy Łazienkowskiej trasę tramwajową.

4.    Zaprojektować w ciągu Trasa Łazienkowska – Al. Wyzwolenia trasę tramwajową

Uzasadnienie:

Realizacja wniosków ma na celu rozbudowę sieci tramwajowej w Warszawie oraz wytworzenie układu rusztowego. Punkt 3 i 4 należy traktować jako rozwiązania alternatywne. W związku z tym należy wykonać prace studialne i koncepcyjne na potrzeby przedmiotowego mpzp mające na celu wskazanie nowego korytarza komunikacji szynowej łączącego brzegi Wisły. Stowarzyszenie wskazuje następujące warianty, które powinny być skierowane do analizy:

-          W1: Dworzec Zachodni – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska – Al. Armii Ludowej – Most Łazienkowski – Al. Stanów Zjednoczonych – Rondo Wiatraczna

-          W2: Dworzec Zachodni – Barska – Pl. Narutowicza – Filtrowa – Nowowiejska – Al. Wyzwolenia – Al. Armii Ludowej – Most Łazienkowski – Al. Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska –  projektowana pętla przy węźle z Trasą Siekierowską

Dodatkowo należy rozważyć w ramach ww. wariantów trasy dodatkowe:

-          WD1: – Rondo Wiatraczna – Nowowiatrczna – Rzeczna – pętla w rejonie ul. św. Anny z możliwością kontynuacji w ciągu Rzecznej

-          WD2: –  projektowana pętla przy węźle z Trasą Siekierowską – Marsa – PKP Rembertów z możliwością kontynuacji w ciągu ul. gen. Chruściela

-          WD3: – Ostrobramska – Zamieniecka – Pl. Szembeka – Chłopickiego – PKP Olszynka Grochowska

-          WD4: – Ostrobramska – gen. Fieldorfa – trasa tramwajowa na Gocław w ciągu ul. gen. Bora-Komorowskiego z możliwością kontynuacji na południe.

Stowarzyszenie w poszczególnych procedurach planistycznych oraz opiniach wskazywało i wnioskowało potrzebę uwzględniania ww. wariantów i podwariantów.

Co więcej wnioski są zgodne ze Strategią Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku[5] oraz planami rozwojowymi Tramwajów Warszawskich. Należy nadmienić, iż Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania m. st. Warszawy nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych, na co wskazuje następujący fragment Studium:

Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo
i ekonomicznie
[6].

Należy dodać, iż wnioski są też zgodne z Zadaniem nr 2 pn. Modernizacja i rozwój systemu komunikacji tramwajowej zapisanym w Strategii zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy[7].

Stowarzyszenie w osobnym piśmie złoży wniosek o wykonanie opisanych analiz.


[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.

[2] Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku; Perspektywiczna sieć linii tramwajowych, str. 30.

[3] SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” str. 143.

[4] Strategia zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy, str. 126

[5] Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku; Perspektywiczna sieć linii tramwajowych, str. 30.

[6] SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” str. 143.

[7] Strategia zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy, str. 126

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: