Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

20 kwietnia 2010

Wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ul. Patkowskiego

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

W związku z uchwałą Nr XLIX/1500/2009 z dnia 5 lutego 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ul. Patkowskiego prosimy o uwzględnienie następujących wniosków:

1. Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 3618/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 września 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej.

 Uzasadnienie:

Zaplanowanie sieci dróg rowerowych wpłynie korzystnie na spadek ruchu kołowego na obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.

2. Planowane drogi rowerowe wzdłuż jezdni lokalizować jako wydzielony pas ruchu jedynie przy drogach klasy zbiorczej (Z) i wyższej lub gdy jest to uzasadnione wyjątkowymi okolicznościami.

 Uzasadnienie:

Separacja fizyczna dróg rowerowych jest niezbędna jedynie przy dużym natężeniu ruchu samochodowego, ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W pozostałych przypadkach ruch rowerowy powinien odbywać się po jezdni, na zasadach ogólnych przewidzianych Kodeksem Ruchu Drogowego.

3. Zaprojektować linie rozgraniczające ulicy Sobieskiego umożliwiające realizację ulicy w klasie technicznej głównej (G), o przekroju 2×3, z trasą tramwajową w pasie dzielącym (torowisko obsiane trawą).

 Uzasadnienie:

Trasa tramwajowa jest zapisana w Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dn. 10 października 2006 r.).

Rozwiązania techniczne zgodne z opracowaniem pn.: Studium wykonalności wraz z koncepcją przebiegu trasy tramwajowej dla projektu: „Budowa trasy tramwajowej od pętli Banacha do Wilanowa”.

4. Zaprojektować linie rozgraniczające w ciągu ulic Wilanowska – Śródziemnomorska – Nowo-Śródziemnomorska (według SUiKZP) umożliwiające realizację ulicy z trasą tramwajową – zachowanie ciągłości trasy tramwajowej w ulicy Augustówka[2]. W przypadku dużych trudności lub braku możliwości realizacji trasy tramwajowej we wskazanym korytarzu wnioskujemy o zbadanie wariantów alternatywnych np. Wilanowska – Karczocha – Śródziemnomorska.

Uzasadnienie:

Proponowana trasa stanowi logiczny ciąg dalszy trasy tramwajowej w ulicy Augustówka, która będzie stanowić połączenie Mokotowa i Wilanowa z niezagospodarowanym rejonem Łuku Siekierkowkiego. Brak uwzględnienia tego wniosku spowoduje lukę w dwóch graniczących ze sobą m.p.z.p. w postaci braku kontynuacji torowiska tramwajowego.

Wnioskowana trasa stanowi także fragment większego projektu połączenia Służewca Przemysłowego z Gocławiem i Wawrem. Wytwarzanie ciągów obwodowych omijających Śródmieście wpłynie pozytywnie na rozkład ruchu w sieci transportowej miasta oraz poprawi obsługę połączeń międzydzielnicowych.

Co więcej, SUiKZP m. st. Warszawy nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych nie wpisanych do Studium, na co wskazuje następujący fragment: Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo i ekonomicznie[3].

Podobnej treści wniosek został złożony w dla projektu m.p.z.p. obszaru Miasto-Ogród Sadyba[4]. Pozytywnie ws. prowadzenia trasy tramwajowej w ciągu ulicy Augustówka wypowiedział się Zarząd Transportu Miejskiego[5] i Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.[6]

5. Zaprojektować linie rozgraniczające w ciągu ulicy Wilanowskiej umożliwiające realizację ulicy klasy głównej (G) o przekroju 2×2 z trasą tramwajową.

 Uzasadnienie:

Przedmiotowa trasa tramwajowa ma za zadanie poprawić komunikację między obszarem planu i Wilanowem a Mokotowem, Służewcem i rejonem Dworca Południowego (Metro Wilanowska). Należy zauważyć, iż zwiększanie dostępności komunikacji szynowej prowadzi do spadku zatłoczenia na drogach, a co za tym idzie zmniejszenia negatywnych oddziaływań na środowisko i tkankę miejską. Ma to szczególne znaczenie w rejonach intensywnej zabudowy mieszkaniowej.

6. Zaprojektować linie rozgraniczające skrzyżowania ulic Wilanowskiej, Sobieskiego i Alei Rzeczpospolitej w sposób uniemożliwiający rozwiązania wielopoziomowe.

 Uzasadnienie:

Wniosek ten jest wynikiem powstawania koncepcji udrożnienia ruchu w relacji Sobieskiego – Wilanowska poprzez budowę estakady lewoskrętnej. Zdaniem Stowarzyszenia nie jest zasadne stosowanie na ulicach klasy głównej (G) innych rozwiązań niż jednopoziomowe: skrzyżowanie, wyspa centralna, rondo. Co więcej, wspomniany obiekt inżynierski będzie negatywnie wpływał na estetykę przestrzeni publicznej w tym rejonie.


[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.

[2] Zarządzenie nr 1590/2008 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Augustówki – załącznik do zarządzenia, pkt 101, ppkt 2.

[3] SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” str. 143.

[4] Pismo SISKOM z dn. 8.10.2009 r., znak: MPZP/III/1/98/09/LO

[5] Pismo ZTM z dn. 27.07.2009 r., znak: ZTM/PA2-6051/20/3-09/DK

[6] Pismo TW z dn. 16.07.2009 r., znak: TW/NE-K/076/64/2009/WPT

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: