Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

1 grudnia 2010

Wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulicy Foksal

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

W związku z uchwałą Nr XCIII/2739/2010 z dnia 21 października 2010 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulicy Foksal prosimy o uwzględnienie następujących wniosków:

1.    Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 5523/2010 Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 18 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju systemu transportu rowerowego na terenie miasta stołecznego Warszawy

Uzasadnienie:

Zaplanowanie sieci dróg rowerowych wpłynie korzystnie na spadek ruchu kołowego na obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.

2.    Jako ustalenie mpzp wprowadzić obustronny ciąg rowerowy w Al. Jerozolimskich i Al. 3 Maja (na wiadukcie).

Uzasadnienie:

Wniosek jest zgodny z zapisami SUiKZP m.st. Warszawy.

3.    Jako ustalenie planu zaprojektować ciąg rowerowy:

-       wzdłuż ul. Kruczkowskiego na odcinku północna granica planu – Al. 3 Maja;

-       na terenie Parku marsz. E. Rydza-Śmigłego, wzdłuż głównej alei równoległej do ul. Kruczkowskiego (na przedłużeniu istniejącej drogi rowerowej).

4.    Jako ustalenie planu zaprojektować ciąg rowerowy łączący kładkę nad ul. Książęcą z istniejącą drogą rowerową w Parku marsz. E. Rydza-Śmigłego.

5.    W ciągu Al. Na Skarpie wprowadzić ciąg pieszo-rowerowy.

Uzasadnienie:

Celem wniosków 3 – 5 jest wytworzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Skarpy Warszawskiej i wyeksponowanie jej walorów.

6.    Jako ustalenie planu zaprojektować na przedłużeniu Al. Na Skarpie (przez kładkę nad ul. Książęcą) ciąg pieszo-rowerowy przez teren obecnego Muzeum Wojska Polskiego w kierunku p.o. PKP Warszawa Powiśle, ul. Smolnej oraz Skweru im. B. Wodiczki.

7.    Jako ustalenie planu wprowadzić ciąg rowerowy (przejazd w poziomie jezdni) przez Al. Jerozolimskie łączący wnioskowany ciąg z pkt 6 z ul. Smolną i innymi ww. obiektami.

8.    Jako informację planu zaprojektować przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Al. Jerozolimskie jako przedłużenie ciągu z pkt 6.

Uzasadnienie:

Celem niniejszych wniosków jest wprowadzenie powiązań pieszych i rowerowych między kwartałem Smolna – Skarpa Warszawska – Ordynacka – Nowy Świat a rejonem Sejmu RP, ul. Frascati oraz Parku marsz. E. Rydza-Śmigłego.

9.    Zapisać w liniach rozgraniczających ul. Nowy Świat trasę tramwajową jako informację planu.

Uzasadnienie:

Stowarzyszenie zwraca uwagę, że Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania m. st. Warszawy nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych, na co wskazuje następujący fragment Studium:

Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo i ekonomicznie[2].

Zasadność przedmiotowej inwestycji potwierdziło opracowanie Koncepcja obsługi Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu komunikacja tramwajową autorstwa BPRW SA. Przedsięwzięcie to jest także zapisane w Strategii Rozwoju Miasta[3] oraz planach perspektywicznych TW Sp. z o.o.

Ponadto wniosek jest też zgodny z Zadaniem nr 2 pn. Modernizacja i rozwój systemu komunikacji tramwajowej oraz Zadaniem nr 8 pn. Racjonalizacja przebiegu linii komunikacji publicznej (marszrutyzacja), zapisanych w Strategii zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy[4]. Wprowadzenie postulowanej linii tramwajowej pozwoli w przyszłości na wytworzenie nowego korytarza tramwajowego na kierunku północ – południe, w przebiegu: Stawki – Bonifraterska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Al. Ujazdowskie – Belwederska, będącego elementem układu rusztowego sieci tramwajowej.

10. Zaprojektować w rejonie Ronda Charles’a de Gaulle’a wyjścia z wschodniej głowicy projektowanego p.o. PKP Warszawa Bracka.

Uzasadnienie:

Wniosek jest zgodny ze SUiKZP – dla systemu kolejowego wskazuje się przeanalizować dobudowę przystanku osobowego na linii średnicowej w rejonie ul. Brackiej. W opracowaniu Analiza potoków pasażerskich na wybranych przystankach kolejowych w Warszawie autorstwa A. Szaraty i M. Bauera dla ZTM ww. lokalizacja uzyskała 3 lokatę na 31. Należy zaznaczyć, iż dwa pierwsze miejsca zajęły przystanki osobowe już istniejące.

11. Jako informację planu wrysować przystanki tramwajowe w Al. Jerozolimskich przy zachodnim wyjściu z p.o. PKP Warszawa Powiśle powiązane z wnioskowanym przejściem dla pieszych (pkt 8.) i przejazdem rowerowym (pkt 7).

Uzasadnienie:

Ze względu na brak powiązania zachodniej głowicy p.o. PKP Warszawa Powiśle z innymi środkami transportu zasadne jest wytworzenie punktu przesiadkowego z trasą tramwajową. Odległość do najbliższego istniejącego przystanku tramwajowego wynosi ok. 400 m.

Uprzejmie prosimy o pozytywne rozpatrzenie wniosków.


[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.

[2] Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego, XVI.A.2. „System tramwajowy”, str. 143.

[3] Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku; Perspektywiczna sieć linii tramwajowych, str. 30.

[4] Strategia zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy, str. 126