Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

23 września 2010

Uwagi do Strategii Rozwoju Transportu – Założeń

Ministerstwo Infrastruktury

SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji, w ramach ogłoszonych konsultacji społecznych, przedstawia następujące uwagi do Strategii Rozwoju Transportu – Założeń.

1)      Slajd 4 – Wizja.

Zmienić treść zdania trzeciego na:

Poprawi się optymalne wykorzystanie każdego środka transportu w ramach zintegrowanego systemu transportowego.

Uzasadnienie:

Założenie, że w ciągu 20 lat nastąpi optymalne wykorzystanie każdego środka transportu (…) jest założeniem nadmiernie optymistycznym. Można przyjąć założenie, że poprawi się optymalne wykorzystanie środków transportu.

2)      Slajd 5 – Cele operacyjne.

W ramach celu głównego dodać wymiar regionalny.

Uzasadnienie:

Polityka regionalna jest jedną z najważniejszych polityk Unii Europejskiej. Spójność transportowa regionów (w rozumieniu obszarów metropolitarnych lub całych województw) jest jednym z celów, jaki jest nam stawiany przez UE. Powinien być on również wyznaczony jako cel narodowej polityki transportowej.

3)      Slajd 12 – Mierniki celu głównego.

a)      Rozszerzyć miernik bezpieczeństwa transportu na pozostałe środki transportu.

Uzasadnienie:

Miernik bezpieczeństwa transportu powinien dotyczyć liczby wypadków ogółem, a nie tylko liczby wypadków drogowych. Nie powinno się wyłączać z tej problematyki wypadków kolejowych oraz lotniczych, mimo że wydarzają się one statystycznie rzadziej.

b)      Dodać miernik uwzględniający postrzeganie bezpieczeństwa przez społeczeństwo.

Uzasadnienie:

Postrzeganie bezpieczeństwa różnych środków transportu ma istotny wpływ na m.in. ich użytkowanie. Wymaga to np. systematycznych badań opinii społecznej, które będą porównywane w perspektywie całej Strategii, tj. na przestrzeni 20 lat.

4)      Slajd 13 – Propozycja spisu treści.

Dodać punkt 5.4. Zintegrowany system transportu w ośrodkach miejskich.

Uzasadnienie:

Szereg cech transportu w ośrodkach miejskich wymaga odrębnego potraktowania. Ośrodki miejskie są obsługiwane przez różne środki transportu (głownie drogi oraz kolej), ponadto mają inne potrzeby niż regiony oraz cały kraj.

Transport miejski wymaga w naszej opinii szeregu systemowych (ogólnokrajowych) uregulowań, które określą m.in. konieczność wprowadzania priorytetu dla komunikacji publicznej, sposobów jego realizacji oraz pomiaru uzyskiwanych efektów.

5)      Konieczność uwzględnienia zmian prawa.

Strategia powinna uwzględnić konieczność wprowadzania zmian prawnych, które wspomogą bądź też umożliwią realizację Strategii.

Uzasadnienie:

Środowisko osób związanych z transportem od dawna wskazuje na bezwzględną konieczność zmian prawnych na szczeblu ustawowym oraz rozporządzeń.

Swoistym symbolem złego prawa, które jest systematycznie naginane lub po prostu ignorowane jest rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Pragniemy podkreślić nasze przeświadczenie, iż brak zmian prawnych może spowodować wypaczenie lub wręcz niewykonanie wielu zapisów Strategii.

Prosimy o uwzględnienie naszych uwag.