Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

19 października 2009

Wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Chrzanowa


Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy

00-901 Warszawa Plac Defilad 1

W związku z Uchwałą Rady m.st. Warszawy Nr LI/1538/2009 z dnia 19 marca 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Chrzanowa prosimy o uwzględnienie następujących wniosków:

1.    Zaprojektować na obszarze planu sieć dróg rowerowych zgodnie ze standardami[1] – załącznik do Zarządzenia Nr 3618/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 września 2009 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej.

Uzasadnienie:

Zaplanowanie sieci dróg rowerowych wpłynie korzystnie na spadek ruchu kołowego w obszarze opracowania. Wyznaczanie przebiegu poszczególnych elementów sieci zgodnie ze standardami projektowymi i wykonawczymi poprawi identyfikację całego podsystemu rowerowego w mieście.

2.    Zaprojektować linie rozgraniczające projektowanej ulicy Szeligowskiej – przedłużenie ul. Człuchowskiej (szerokość na odcinku między skrzyżowaniami min. 40 m, w obrębie skrzyżowania min. 45 m) umożliwiające realizację ulicy w klasie technicznej zbiorczej (Z),
o przekroju 2×2, z trasą tramwajową w pasie dzielącym.

Uzasadnienie:

Ulica Nowo-Szeligowska ma za zadanie zapewnić wyjazd z szybko urbanizujących się terenów dzielnic Na Wyraju i Chrzanów. W związku z tym, iż wśród nowopowstających obiektów dominuje zabudowa mieszkaniowa konieczne jest zapewnienie odpowiedniej obsługi komunikacyjnej. Zasadne jest zatem zlokalizowanie rezerwy w pasie dzielącym pod torowisko tramwajowe, tym bardziej, iż rezerwa istnieje już w ciągu ulicy Człuchowskiej.

Stowarzyszenie zwraca uwagę, że wnioskowana trasa tramwajowa znajduje się w Strategii Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku[2] oraz planach rozwojowych Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.. Co więcej, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania m. st. Warszawy nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych, na co wskazuje następujący fragment Studium:

Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo
i ekonomicznie
[3].

Należy dodać, iż wniosek jest też zgodny z Zadaniem nr 2 pn. Modernizacja i rozwój systemu komunikacji tramwajowej zapisanym w Strategii zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy[4].

3.    Zaprojektować linie rozgraniczające ulicy Połczyńskiej (szerokość na odcinku między skrzyżowaniami min. 50 m, w obrębie skrzyżowania min. 60 m) umożliwiające realizację ulicy
w klasie głównej ruchu przyśpieszonego (GP), o przekroju 2×3, z trasą tramwajową po północnej stronie jezdni – kontynuacja trasy tramwajowej W-Z.

Uzasadnienie:

Utrzymanie obecnych parametrów technicznych ulicy Połczyńskiej znajduje uzasadnienie w fakcie, iż pełni ona funkcję łącznika międzyobwodnicowego. Wprowadzenie rezerwy pod trasę tramwajową umożliwi ewentualne skrócenie relacji autobusów podmiejskich oraz aktywizację terenów położnych wzdłuż tej arterii. Dodatkowo, zapewnienie szybkiego transportu szynowego zapewni lepszy dojazd do punktu przesiadkowego znajdującego się w rejonie skrzyżowania ulic: Dźwigowej, Połczyńskiej i Powstańców Śląskich, tzw. Pod kominami.

Co więcej, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania m. st. Warszawy nie zamyka drogi przed realizacją inwestycji tramwajowych, na co wskazuje następujący fragment Studium:

Ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo
i ekonomicznie
[5].

Należy dodać, iż wniosek jest też zgodny z Zadaniem nr 2 pn. Modernizacja i rozwój systemu komunikacji tramwajowej zapisanym w Strategii zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy[6].

4.    Zaprojektować stacje II linii metra (Chrzanów, Połczyńska) zgodnie z lokalizacjami wskazanymi w załączniku

Uzasadnienie:

Mapa z załącznika pochodzi ze strony Metra Warszawskiego Sp. z o.o.. Stowarzyszenie popiera zlokalizowanie stacji pod ulicą Szeligowską, która będzie stanowić oś wschód – zachód dla obszaru planu. Co więcej, w odniesieniu do wniosku nr 2 i 3 przedmiotowego pisma, umożliwi to lokalizację węzła przesiadkowego.

5.    Zaprojektować w rejonie stacji metra Chrzanów węzeł przesiadkowy: pętla tramwajowo – autobusowa, parking systemu „parkuj i jedź”.

Uzasadnienie:

Lokalizacja w rejonie stacji Chrzanów pętli autobusowo-tramwajowej pozwoli na wykreowanie węzła przesiadkowego obsługującego obszar planu oraz miejscowości położnych wzdłuż ciągu Nowowiejska – Umiastowska – Sochaczewska – Szeligowska w gminie Ożarów Mazowiecki.

Patrz też: uzasadnienia dla pkt 2, 3 i 4

6.    Zaprojektować w rejonie stacji metra Połczyńska węzeł przesiadkowy: pętla tramwajowo – autobusowa, parking systemu „parkuj i jedź”.

Uzasadnienie:

Patrz: uzasadniani dla pkt 3 i 4.

7.    Zaprojektować linie rozgraniczające ulicy Nowo-Lazurowej zgodnie z Koncepcją programowo-przestrzenną autorstwa BAKS dla ZDM.

Uzasadnienie

Zasadne jest oparcie linii rozgraniczających na istniejącym projekcie.

Prosimy o pozytywne rozpatrzenie uwag.


[1] Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie autorstwa TransEko sp.j., Wrzesień 2009.

[2] Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku; Perspektywiczna sieć linii tramwajowych, str. 30.

[3] SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” str. 143.

[4] Strategia zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy, str. 126

[5] SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” str. 143.

[6] Strategia zrównoważonego rozwoju system transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne w tym: Zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego Warszawy, str. 126

Kategoria: Metro, Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: ,