Sz. P. Lech Magrel Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku
SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji przesyła swoje uwagi i wnioski dotyczące postępowania w sprawie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr S8.
I. UWAGI
1. Zgromadzona dokumentacja niezbędna do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowej inwestycji została wykonana wzorowo i w zgodzie z obowiązującym w Polsce prawem.
2. Prawidłowo przeprowadzono wariantowanie inwestycji oraz dokonano pełnej oceny wszystkich wariantów, w tym oceny wg art. 6(3) Dyrektywy Siedliskowej.
3. Wnioski wynikające z raportu o oddziaływaniu na środowisko odrzucające wszystkie warianty z grupy I są w pełni zgodne z wymaganiami art. 6(3) Dyrektywy Siedliskowej.
II. WNIOSKI
1. Wnioskujemy o wydanie decyzji dla wariantu IIIA
Uzasadnienie:
o Wariant IIIA uzyskał najwyższą punktację w analizie wielokryterialnej.
o Umożliwia rozwiązanie problemu obwodnicy Augustowa, a takżw w sposób najlepszy, poprzez węzeł „Szkocja”, łączy się z planowanym przebiegiem korytarza Via Baltica wg wariantu 42 zgodnego z wynikami Strategii Rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego wskazującej jako docelowy przebieg korytarza po trasie Budzisko – Suwałki – Raczki – Kalinowo – Ełk – Szczuczyn – Stawiski – Łomża – Ostrów Mazowiecka –Warszawa.
o Wg prognoz ruchu, załączonych do raportu o oddziaływaniu na środowisko, wariant IIIA wraz z przebiegiem Via Baltica wg wariantu 42, w sposób najlepszy odciąża miasto Augustów z ruchu tranzytowego.
o Wariant ten jest rozwojowy i umożliwia przyszłą modernizację ciągu Via Baltica do przekroju 2×3 i parametrów autostrady oraz ewentualne zrealizowanie trasy o przekroju 2×2 w ciągu Via Carpatia (droga krajowa nr S19) od węzła „Szkocja” w kierunku południowym.
2. Wnioskujemy o odrzucenie wariantu III
Uzasadnienie:
o W wariancie III poważnie utrudnione będzie włączenie ciągu Via Baltica
w przebiegu wskazanym przez Strategię rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego.
o Przyjęte parametry techniczne obwodnicy Augustowa (jako fragmentu Via Baltica) zakładają realizację trasy w docelowym przekroju 2×3 (strona II.6 Raportu o oddziaływaniu na środowisko). Tymczasem w dotychczas zrealizowanym fragmencie inwestycji znajdują się dwie estakady nad planowanym przebiegiem obwodnicy w wariancie III (w tym jedna w ciągu drogi krajowej nr 16), które uniemożliwiają poprowadzenie pod nimi trasy
w docelowym przekroju. Przyszła modernizacja trasy do przekroju 2×3 będzie niemożliwa bez znacznych nakładów finansowych.
o Decyzja dla wariantu III obwodnicy Augustowa wskazuje jednoznacznie na wybór wariantu 1 Via Baltica w przebiegu w korytarzu Augustów – Białystok. Taki wybór będzie się wiązał z kolejnymi konfliktami środowiskowymi
i protestami społecznymi, a także może przyczynić się do konfliktu z Komisją Europejską.
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 81 ust 1 Ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wnioskujemy
o wskazanie wariantu IIIA, za zgodą wnioskodawcy, jako wariantu dopuszczonego do realizacji, bądź – w razie braku zgody wnioskodawcy – o odmowę zgody na realizację przedsięwzięcia.