Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

10 stycznia 2009

Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Towarowej i Okopowej

Hanna Gronkiewicz-Waltz Prezydent m.st. Warszawy

Na podstawie art. 18 ust. 1, w związku z art. 17 pkt 11 Ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji wnosi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Towarowej i Okopowej następujące uwagi, do uwzględnienia w tekście oraz części rysunkowej planu:

1.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.1KD-GP (w) (ul. Okopowa na odc. ul. Powązkowska – Stawki) oraz 9.2KD-GP (w) (ul. Okopowa na odc. ul. Stawki – Wolność):

a)      przedłużyć tunel lub wykop w ciągu ul. Okopowej na południe od skrzyżowania
z ul. Stawki,

b)      zapewnić powiązanie ze skrzyżowaniem z ul. Stawki poprzez wyjazd w kierunku południowym z jezdni głównej na poziomie -1 na jezdnię zbierająco – rozprowadzającą
w poziomie 0 i wjazd w kierunku północnym z jezdni zbierająco – rozprowadzającej
w poziomie 0 na jezdnię główną w poziomie -1, na odcinku pomiędzy ul. Spokojną
i Kolską.

2.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.2KD-GP (w) (ul. Okopowa na odc. ul. Stawki – Wolność):

a)      przedłużyć tunel lub wykop w ciągu ul. Okopowej na północ za skrzyżowanie
z ul. Anielewicza,

b)      zapewnić powiązanie ze skrzyżowaniem z ul. Anielewicza poprzez wyjazd w kierunku północnym z jezdni głównej na poziomie -1 na jezdnię zbierająco – rozprowadzającą
w poziomie 0 i wjazd w kierunku południowym z jezdni zbierająco – rozprowadzającej
w poziomie 0 na jezdnię główną w poziomie -1, na odcinku pomiędzy ul. Projektowaną 6 i Dzielną.

3.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.3KD-GP (w) (ul. Towarowa na odc. Al. Solidarności – Prosta):

a)      przedłużyć tunel lub wykop w ciągu ul. Towarowej na południe za skrzyżowanie
z ul. Grzybowską,

b)      zapewnić powiązanie ze skrzyżowaniem z ul. Grzybowską poprzez wyjazd w kierunku południowym z jezdni głównej na poziomie -1 na jezdnię zbierająco – rozprowadzającą
w poziomie 0 i wjazd w kierunku północnym z jezdni zbierająco – rozprowadzającej
w poziomie 0 na jezdnię główną w poziomie -1, na odcinku pomiędzy ul. Chłodną
i Kotlarską,

c)      tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Grzybowska, ul. Chłodna, ul. Wolska”.

4.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.3KD-GP (w) (ul. Towarowa na odc. Al. Solidarności – Prosta):

a)      w zależności od ukształtowania sytuacyjno – wysokościowego przebiegu II linii metra wprowadzić tunel lub estakadę w ciągu ul. Towarowej na skrzyżowaniu z ul. Prostą,

b)      zapewnić powiązanie ze skrzyżowaniem z ul. Grzybowską poprzez wyjazd w kierunku północnym z jezdni głównej na poziomie -1/+1 na jezdnię zbierająco – rozprowadzającą w poziomie 0 i wjazd w kierunku południowym z jezdni zbierająco – rozprowadzającej
w poziomie 0 na jezdnię główną w poziomie -1/+1, na wysokości ul. Łuckiej.

Uzasadnienie:

Proponowane zmiany mają na celu poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej
i indywidualnej poprzez wydzielenie potoków ruchu o największym natężeniu i zmniejszenie liczby zatrzymań i strat czasu.

Opracowanie APII XXI[1] wskazuje, że rozwiązania wariantu 2 zachodniego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej, analogiczne do rozwiązań przedstawionych w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Okopowej i Towarowej, zajęły w analizie wielokryterialnej 3 miejsce na 4 możliwe. Tymczasem rozwiązania wariantu 1 zachodniego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej, do których w dużym stopniu nawiązują proponowane powyżej rozwiązania, zajęły w analizie wielokryterialnej 1 miejsce na 4 możliwe. Znaczący jest fakt, że analiza ekonomiczna wskazała wyższość rozwiązań wariantu 1 nad wariantem 2, na co wskazują wartości wskaźnika IRR wynoszące odpowiednio 19,9% i 12,5%.

Opracowanie BPRW[2] wskazuje, że prognozowane na 2025 rok natężenie ruchu pasażerskiego w korytarzu linii tramwajowej w ciągu ul. Okopowej i Towarowej wyniesie 20000 – 22000 pas/h. Wskazuje to na konieczność zwiększenia efektywności linii tramwajowej poprzez wydzielenie torowiska na jak najdłuższym odcinku celem zwiększenia częstotliwości kursowania i przepustowości linii tramwajowej. Jest to także kolejny argument przemawiający za rozwiązaniami wariantu 1 zachodniego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej z opracowania APII XII.

5.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.6KD-G (w) (ul. Okopowa (zach.) na odc. ul. Leszno – Al. Solidarności) oraz 9.6KD-G (w) (ul. Okopowa (wsch.) na odc. Al. Solidarności – Leszno) – dosunięcie jezdni wschodniej do jezdni zachodniej i wykształcenie w miejscu ul. Okopowej Wschodniej szerokiego ciągu pieszego.

Uzasadnienie:

Dosunięcie jezdni wschodniej do jezdni zachodniej umożliwi wykształcenie w miejscu
ul. Okopowej Wschodniej szerokiego ciągu pieszego zachowującego historyczny charakter,
a jednocześnie spajającego teren 8.a KP(ZP) komunikacji pieszej z urządzoną zielenią towarzyszącą
z terenem 2.12.a U-B(U)/U zabudowy biurowo – usługowej lub usługowej.

6.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.4KD-G (w) (Al. Solidarności na odc. ul. Karolkowa – Okopowa):

a)      zmniejszyć szerokość obu jezdni do 2 pasów ruchu,

b)      usunąć tiret szóste w brzmieniu: „przejścia podziemne dla pieszych”,

c)      skrzyżowanie Al. Solidarności i Karolkowej rozwiązać jako 4-wlotowe.

7.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.10KD-Z (w) (Al. Solidarności na odc. ul. Okopowa – Wronia) – zmniejszyć szerokość jezdni południowej do 2 pasów ruchu.

Uzasadnienie:

Proponowane zmiany mają na celu zmniejszenie przekrojów, a co za tym idzie natężenia ruchu drogowego w ciągu Al. Solidarności i ul. Wolskiej (odcinek poza zachodnią granicą planu). Umożliwi to wprowadzenie pełnego powiązania z ul. Karolkową, a także zmniejszenie zatłoczenia w centrum miasta. Niezależnie od zmniejszenia przekrojów postulowane usunięcie przejść podziemnych dla pieszych ma na celu pozostawienie ruchu pieszego i rowerowego na powierzchni, zapobieżenie powstaniu potencjalnie kryminogennych miejsc, a także ułatwienie poruszania się rowerzystów, osób niepełnosprawnych i starszych.

8.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.30KD-D (g) (ul. proj. Przyokopowa na odc.
ul. Jaktorowska w kier. północnym) – likwidacja i dosunięcie pierzei zabudowy do jezdni zbierająco – rozprowadzających w ciągu ul. Towarowej, z uwzględnieniem zabytkowego charakteru rogatek.

Uzasadnienie:

Proponowane zmiany mają na celu wykształcenie nowej pierzei zabudowy przy jednoczesnym zawężeniu korytarza ul. Towarowej i wprowadzeniu skrzyżowania jezdni zbierająco – rozprowadzających ul. Towarowej z historycznym ciągiem ul. Wolskiej i Chłodnej.

9.       §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.12KD-Z (p) (ul. Grzybowska na odc. ul. Towarowa – Wronia) – tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Wronia (w formie ronda)”.

10.   §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.18KD-L (g) (ul. Karolkowa na odc. ul. Prosta – Al. Solidarności) – tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Hrubieszowska, ul. Grzybowiska
(w formie ronda), ul. Jaktorowska, ul. Wolska, Al. Solidarności i ul. wewnętrzna 4.6.d”
.

11.   §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.20KD-L (g) (ul. Wronia na odc. ul. Grzybowska –
Al. Solidarności) – tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Kotlarska, ul. Chłodna (w formie ronda), ul. Ogrodowa”.

12.   §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.23KD-L (p) (ul. Żytnia na odc. ul. Karolkowa – Okopowa) – tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Gibalskiego, ul. Karolkowa (w formie ronda)”.

13.   §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.24KD-L (p) (ul. Żytnia na odc. ul. Okopowa – skwer ks. kard. Stefana Wyszyńskiego) – tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Projektowana 3 i 4 (w formie ronda), ul. skwer ks. kard. Stefana Wyszyńskiego”.

14.   §137 pkt 3 symbol terenu i klasa drogi 9.25KD-L (g) (ul. Gibalskiego na odc. ul. Żytnia – Okopowa) – tiret drugie w brzmieniu: „skrzyżowania: ul. Projektowana 1, ul. Barona,
ul. Mireckiego (w formie ronda)”
.

Uzasadnienie:

Proponowane zmiany mają na celu uspokojenie ruchu oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarze objętym planem. Skrzyżowania w formie rond usprawnią też ruch w relacjach lewoskrętowych.

15.   Usunąć z planu nieaktualny przebieg II linii metra.

Prosimy o pozytywne rozpatrzenie wniesionych uwag.


[1] Źródło: „Studium techniczno – ekonomiczne zachodniego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej”, APIA XXI, Warszawa, Grudzień 2007 r.

[2] Źródło: „Określenie korytarzy dla III linii metra w Warszawie”, Biuro Planowania Rozwoju Warszawy S.A., Warszawa, Czerwiec 2006 r.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: , ,