Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

26 czerwca 2009

Wnioski do postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie ul. Modlińskiej


Biuro Ochrony Środowiska m.st. Warszawy

W związku z ogłoszeniem o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych o wniosku Urzędu m.st. Warszawy, reprezentowanego przez Zarządu Dróg Miejskich, z dnia 8 lutego 2008 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie ul. Modlińskiej, na odcinku od Mostu Grota-Roweckiego do granicy miasta – b. odcinek od mostu nad kanałem Żerańskim do ul. Aluzyjnej z wyłączeniem węzła Modlińska, SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji składa następujące wnioski:

  1. Rezygnację z proponowanej budowy estakad nad ulicą Kowalczyka i poszerzania ulicy Modlińskiej w tym rejonie, w zamian za to wykształcić następujący układ komunikacyjny:
    1. pozostawić istniejące połączenie ulicy Kowalczyka z ulicą Modlińską, wraz z wydzielonymi pasami do skrętu w prawo i włączania się do ruchu, bez możliwości przekroczenia ulicy Modlińskiej;
    2. pozostawienie układu 2×3 pasy do jazdy w ciągu ulicy Modlińskiej;
    3. budowę kładki pieszo-rowerowej w rejonie skrzyżowania ulicy Kowalczyka oraz Modlińskiej;
    4. modernizację węzła ulicy Modlińskiej i Płochocińskiej oraz lokalnego układu komunikacyjnego tak, aby mógł on przejąć ruch pojazdów do oraz z ulicy Kowalczyka i jej otoczenia.

Uzasadnienie:

Istniejące badania ruchu dla rejonu inwestycji wskazują, że proponowany we wniosku SISKOM układ komunikacyjny, może sprawnie obsłużyć prognozowany ruch (4000 pojazdów na godzinę).

Proponowany przez Inwestora układ komunikacyjny doprowadzi do powstania dwóch węzłów komunikacyjnych w bardzo niewielkiej odległości od siebie (Modlińska/Kowalczyka oraz Modlińska/Płochocińska). Prognozowany ruch oraz wysoka klasa projektowanej drogi (GP – główna ruchu przyspieszonego) oznaczają, że na krótkim odcinku trasy będzie dochodzić do przeplatania się ruchu samochodów jadących z dużą prędkością. Stowarzyszenie ocenia, że nie jest to rozwiązanie bezpieczne dla ruchu drogowego. Potwierdza to fakt, że według rozporządzenia Ministra Infrastruktury w terenie zabudowanym odległość między skrzyżowaniami drogi klasy GP powinna wynosić 1000 metrów. W analizowanym przypadku wynosi ona poniżej 700 metrów.

Rezygnacja z estakady obniży poziom hałasu, ponieważ pojazdy silnikowe wykazują najgorsze właściwości akustyczne jadąc pod górę. Z pewnością ma to znacznie pod względem oddziaływania na pobliski obszar ochrony Natura 2000 (rzeka Wisła). Nie należy również ignorować znacznych nakładów finansowych potrzebnych na budowę estakady.

  1. W przypadku gdyby Inwestor nalegał na realizację połączenia obu fragmentów ulicy Kowalczyka, Stowarzyszenie proponuje budowę estakady w ciągu ulicy Kowalczyka, wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Prosimy o pozytywne rozpatrzenie wniosków.