Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

7 maja 2011

Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Opaczewskiej

Sz. P. Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy

Na podstawie art. 18 ust. 1. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) oraz Uchwały Nr LVI/1515/2005 Rady m.st. Warszawy z dnia 8 lipca 2005 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy prosimy o uwzględnienie następujących uwag:

1)        W części rysunkowej planu uwzględnić istniejącą wydzieloną drogę rowerową przy ulicy Grójeckiej, wzdłuż granicy terenu B3.1 MW/U (odc. południowa jezdnia ul. Opaczewskiej – północna jezdnia ul. Opaczewskiej).

2)        Zrezygnować z pasażu podziemnego placem 1 KD-PM.

Uzasadnienie:

Planowany pasaż podziemny nie jest uzasadniony ekonomicznie ani funkcjonalnie. Zaprojektowanie wejść do niego prowadzących w sposób uwzględniający wymagania osób starszych, niepełnosprawnych, z wózkami dziecięcymi lub rowerzystów spowoduje zwężenie chodników w miejscach o intensywnym ruchu pieszych, szczególnie po północnej stronie planowanego placu 1KD-PM, w rejonie przejść dla pieszych prowadzących do przystanków tramwajowych. Ponadto barierki wokół schodów/pochylni, oraz windy są dodatkową przeszkodą na trasie pieszych.

3)        W przypadku nieuwzględnienia uwagi z pkt 2 wnosimy o zaprojektowanie wyjść z planowanego pasażu podziemnego na przystanki tramwajowe zespołu Opaczewska, w sposób uwzględniający potrzeby osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo (w tym korzystających z wózków o napędzie elektrycznym), osób z wózkami dziecięcymi oraz rowerami.

4)        Wprowadzić zmiany w części tekstowej i rysunkowej planu dopuszczające lokalizację trasy tramwajowej wzdłuż północnej linii rozgraniczającej ulicy Dickensa, do istniejącej pętli autobusowej Szczęśliwice.

Uzasadnienie:

W związku z zapisami miejscowego plan zagospodarowania przestrzennego rejonu Ochota Centrum[1], przewidującymi likwidację pętli tramwajowej Banacha, oraz postulatami Urzędu Dzielnicy Ochota, dotyczącymi likwidacji pętli Pl. Narutowicza lub zamiany jej charakteru na kraniec awaryjny, istnieje potrzeba wytyczenia, niezależnie od planowanej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego w ciągu ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, pętli tramwajowej umożliwiającej strefowanie tramwajowych linii komunikacyjnych oraz pełniącej funkcję awaryjną. Dodatkowo realizacja postulowanej trasy tramwajowej zwiększy dostępność do szybkiej komunikacji szynowej.

5)        Zmienić treść §13 ust. 6 pkt 3) na:

„dopuszcza się zachowanie dotychczasowej lokalizacji przystanków tramwajowych lub wyznaczenie nowych lokalizacji przystanków tramwajowych; wskazuje się lokalizowanie przystanków w oparciu o opracowania studialne np. koncepcje programowo-przestrzenne i koncepcje sterowania ruchem.”

Uzasadnienie:

Lokalizacja przystanków komunikacji miejskiej stanowi tylko informację. Sugerowanie w zapisach planu, tj. jest to w projekcie uchwały, konkretnych rozwiązań może prowadzić do realizacji złych rozwiązań w zakresie sterowania ruchem. Wskazywanie a priori sugestii, aby lokalizować przystanki tramwajowe za skrzyżowaniami jest błędne, gdyż co do zasady takie rozwiązanie powinno być stosowane na węzłach rozjazdowych. Na odcinkach szlakowych odpowiednia lokalizacja peronów np. naprzemiennie, tj. przed skrzyżowaniem – za skrzyżowaniem, pozwala uzyskać wysoki stopień priorytetu dla komunikacji tramwajowej przy zapewnieniu efektywnego sterowania fazami kołowymi.


[1] Uchwała Nr LXVI/2058/2009 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Ochota Centrum