Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

5 maja 2011

Zapytanie o działania ZDM na rzecz wdrażania priorytetu dla tramwajów od czasu posiedzenia KDS ds. Transportu w dniu 9 marca 2011

Sz. P. Grażyna Lendzion
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich

Szanowna Pani Dyrektor,

pragniemy przypomnieć, że niespełna dwa miesiące temu, w dniu 9 marca 2011 r., na posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym odbyło się spotkanie poświęcone problematyce sterowania ruchem tramwajowym.

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Inżyniera Ruchu, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego, Tramwajów Warszawskich (w tym przedstawicieli organizacji zrzeszających motorniczych), Biura Koordynacji oraz organizacji pozarządowych.

Na wspomnianym posiedzeniu poruszono szereg konkretnych problemów związanych ze sterowaniem ruchem tramwajowym na następujących ciągach i skrzyżowaniach:

1)      Połczyńska/Fort Wola – problem: zatrzymywanie tramwajów przed drogą lokalną o małym natężeniu ruchu;

2)      Powstańców Śląskich/Wrocławska – problem: długotrwałe oczekiwanie tramwajów na sygnał zezwalający, niedobory przepustowości, radykalnie skrócony sygnał zezwalający dla tramwajów na tle grup samochodowych (nie znajdujących się w kolizji z torowiskiem);

3)      Obozowa/Deotymy – problem: deficyt przepustowości w godzinach szczytu (długie kolejki tramwajów), długotrwałe oczekiwanie na sygnał zezwalający i czasochłonna obsługa strefy przystanku;

4)      Wołoska/Rzymowskiego – problem: radykalnie skrócony sygnał zezwalający dla tramwajów na tle grup samochodowych (nie znajdujących się w kolizji z torowiskiem);

5)      Aleje Jerozolimskie – problem: niedziałający priorytet, usterki sprzętu nadawczo-odbiorczego służącego do komunikacji między tramwajami a urządzeniami sygnalizacji świetlnej;

6)      Rondo Waszyngtona – problem: tramwaje jadące w relacji z mostu Poniatowskiego w Al. Zieleniecką po opuszczeniu ronda są zatrzymywane przed przejściem dla pieszych na skutek złej koordynacji sygnalizacji.

Oprócz tego na skrzyżowaniu ulic Popiełuszki i Krasińskiego tramwaje otrzymywały do niedawna sygnał zezwalający o długości ok. 15 s raz na dwa cykle działania sygnalizacji, w ramach obowiązywania czasowej organizacji ruchu. Obecnie program sygnalizacji po przywróceniu stałej organizacji ruchu przydziela tramwajom światło zielone w każdym cyklu, jednak nadal priorytet dla pojazdów szynowych nie jest zapewniony.

Prosimy o przedstawienie informacji, jakie działania zostały podjęte przez ZDM w celu realizacji ww. postulatów, zgłoszonych w czasie posiedzenia KDS w dniu 9 marca 2011 r., a które przytoczyliśmy w niniejszym wystąpieniu. Będziemy także wdzięczni za możliwość zapoznania się z nowymi programami sygnalizacji, jeśli takie zostały opracowane (preferowana forma elektroniczna danych).

Prosimy także – w trybie w trybie art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej – o przekazanie nam następujących dodatkowych informacji:

1)      Ile skrzyżowań z sygnalizacją (na których odbywa się ruchu tramwajowy) znajduje się obecnie w zarządzie ZDM?

2)      Na ilu skrzyżowaniach (prosimy o wyszczególnienie listy) realizowany jest priorytet dla tramwajów? Jaki to stanowi procent liczby skrzyżowań, o które pytamy w punkcie 1?

3)      Ile rocznie skrzyżowań jest modernizowanych do standardu umożliwiającego nadawanie priorytetu tramwajom?

4)      Na jakich skrzyżowaniach, na których odbywa się ruch tramwajowy, ZDM planuje w najbliższych 5 latach przeprowadzić modernizację lub wymianę programów sterowania na takie, które będą przyznawały priorytet dla tramwajów? O ile sekund planuje się skrócić czas przejazdu tramwajów?

5)      O ile ZDM skrócił czas przejazdu tramwajów w Alejach Jerozolimskich po wprowadzeniu Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem?

6)      Na ilu skrzyżowaniach z ruchem tramwajowym programy sygnalizacji są na dzień dzisiejszy niedostosowane do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 w sprawie Szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach?

Uprzejmie prosimy o skierowanie kopii odpowiedzi na nasze wystąpienie do wiadomości Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym, przy którym działa Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu.

Odpowiedź ZDM: