Sz. P. Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy
Szanowna Pani Prezydent,
w nawiązaniu do spotkania, jakie miało miejsce w Biurze Drogownictwa i Komunikacji w dniu 13.06.2011, Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji Siskom zwraca się z wnioskiem o spowodowanie skrócenia czasu przejazdu tramwajów kursujących ciągiem al. Krakowska – Grójecka – Aleje Jerozolimskie na odcinku od pętli Okęcie do Dw. Centralnego.
Nasz wniosek stanowi odpowiedź na zapytanie p. Janusza Galasa – Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy, w których korytarzach transportowych tramwaj powinien zostać uprzywilejowany w pierwszej kolejności. Nasze Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że należy najpierw doprowadzić do skrócenia czasu przejazdu na podstawowej trasie tramwajowej w mieście, przebiegającej wzdłuż Alej Jerozolimskich. Warunki ruchu tramwajowego są na niej od wielu lat złe, a uruchomienie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem wręcz pogorszyło rzeczywisty czas podróży tramwajem, co wymaga podjęcia przez miasto skutecznych działań naprawczych.
Uzasadnienie:
Wymieniona trasa tramwajowa stanowi kręgosłup komunikacyjny lewobrzeżnej Warszawy i zapewnia dojazd do ścisłego Centrum mieszkańcom Ochoty, Włoch oraz gmin podwarszawskich (Michałowice, Raszyn, Lesznowola, Nadarzyn). Wykorzystanie komunikacji tramwajowej jest wysokie już od pętli Okęcie, która stanowi element zintegrowanego węzła przesiadkowego, w którego skład wchodzi także kraniec autobusowy oraz parking P+R.
Czas przejazdu tramwajów na odcinku Okęcie – Dw. Centralny o długości ok. 7,3 km[1] wynosi w godzinach szczytu 27 minut[2]. Średnia prędkość komunikacyjna tramwaju jest równa zaledwie 16,2 km/h[3]. Co za tym idzie warunki ruchu tramwajowego należy uznać za złe.
Na wymienionym odcinku tramwaj porusza się cały czas wzdłuż kierunku głównego i przecina jedynie trzy ciągi, na których odbywa się intensywny ruch samochodowy (Wawelska-Kopińska, Banacha/Bitwy Warszawskiej 1920 r., Hynka). Tym samym na prawie wszystkich skrzyżowaniach, poza trzema wymienionymi, tramwaj może uzyskać wysoki lub pełny priorytet, dzięki któremu będzie zatrzymywał się wyłącznie w czasie wymiany pasażerów na przystankach.
W przypadku nadania skutecznego uprzywilejowania w sygnalizacji świetlnej, prędkość komunikacyjna tramwaju może zostać zwiększona do około 23 km/h[4]. W takim wypadku czas przejazdu objętego priorytetem odcinka ulegnie zmniejszeniu do 19 min, co umożliwi zaoszczędzenie w godzinach szczytu do 7 pociągów tramwajowych. Przyjmując średnią cenę pociągu na poziomie 5 mln zł, po uprzywilejowaniu komunikacji tramwajowej tylko na tym odcinku można zaoszczędzić środki dla budżetu miasta rzędu aż 35 mln zł.
Pragniemy zwrócić także uwagę na możliwość niskokosztowego usprawnienia priorytetu dla tramwajów na odcinku od Dw. Centralnego do pl. Zawiszy. Z przeprowadzonej analizy wynika, że zmiana algorytmu sterowania na przejściu dla pieszych przy ul. Miedzianej wraz z korektą programu przy ul. Żelaznej i ustawieniu koordynacji sygnalizacji dla tramwajów powinny umożliwić skrócenie czasu przejazdu o co najmniej 1 minutę w każdym kierunku.. Jest to szczególnie istotne w kontekście wniosku Stowarzyszenia Zielone Mazowsze odnośnie źle funkcjonującego priorytetu dla tramwajów w Alejach Jerozolimskich.
Ponadto:
- w relacji Okęcie – Dw. Centralny tramwaj stanowi jedyny środek transportu; linie autobusowe pojawiają się odcinkowo i w minimalnym stopniu dublują tramwaje,
- ciąg al. Krakowska – Grójecka nie jest przewidziany do objęcia zasięgiem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w kolejnym etapie, a zatem nie wystąpi ryzyko utraty zainwestowanych środków,
- na omawianym ciągu wiele skrzyżowań nie jest dostosowanych do obecnych przepisów, za co odpowiedzialność spoczywa na Prezydencie m.st. Warszawy.
Jednocześnie uwzględniając złe efekty uprzywilejowania tramwajów w Alejach Jerozolimskich, tj. brak uzyskania krótszego czasu przejazdu, prosimy o zmianę metodyki nadawania priorytetów dla tramwajów:
- priorytet powinien umożliwiać uzyskanie jak najkrótszego czasu rozkładowego, nie zaś być uzależniony od rozkładu jazdy,
- priorytet powinien być przewidziany w koordynacji sygnalizacji świetlnych na całym ciągu, nie zaś być nadawany lokalnie; koordynacja ta powinna uwzględniać prędkość tramwajów determinowaną zatrzymaniami na przystankach,
- stosowane rozwiązania sprzętowe i programowe powinny być jak najprostsze, a przez to nadawać się do szybkiego wdrożenia i uzyskania wymiernych efektów.
Brak działania m.st. Warszawy w zakresie uprzywilejowania komunikacji tramwajowej w ciągu Alei Jerozolimskich może spowodować reakcję Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Reakcja ta, podyktowana interesem publicznym i poparta dowodami na zaniechania w czasie realizacji Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, które stały się przyczyną niepowodzenia w uprzywilejowaniu tramwajów, a także brakiem realizacji zapisów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy w zakresie uprzywilejowania transportu publicznego w sygnalizacji świetlnej, może narazić m.st. Warszawę na konieczność zwrotu dofinansowania unijnego na budowę ZSZR oraz utrudnienia przy ubieganiu się o kolejne dofinansowania.
Oczekujemy na odpowiedź zgodnie z art. 237. § 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 ze zm.).
[1] źródło: http://maps.google.com
[2] źródło: rozkłady jazdy na stronie internetowej www.ztm.waw.pl
[3] źródło: wszystkie wyliczenia stanowią analizy własne
[4] źródło: Krych i in. „Systemy priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji w zastosowaniach krajowych”, Nowoczesny Transport Publiczny w Obszarach Zurbanizowanych, materiały konferencyjne, SITK Poznań 2011