Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

17 stycznia 2010

Wniosek w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia Budowa linii tramwajowej na Tarchomin wraz z układem drogowym ulic: Światowida i Projektowanej

Biuro Ochrony Środowiska m.st. Warszawy

W związku z toczącym się postępowaniem administracyjnym dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia Budowa linii tramwajowej na Tarchomin wraz z układem drogowym ulic: Światowida i Projektowanej, SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji zgłasza następujące wnioski:

1)      SISKOM jednoznacznie popiera realizację inwestycji. Jej realizacja jest konieczna do poprawy warunków środowiska w aglomeracji warszawskiej, poprzez realizację celów zawartych w szeregu dokumentów strategicznych, m.in. w Programie ochrony powietrza oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne.

2)      Ulica Światowida zrealizować w przekroju 2×2, z poszerzeniem do 3 pasów ruchu na wlotach skrzyżowań z ulicami poprzecznymi. Na istniejącej jezdni o szerokości ok. 10-10,5 m należy wyznaczyć 2 pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy, zaś pozostały obszar jezdni przeznaczyć np. na pas do parkowania pojazdów równolegle do krawężnika. Drugą jezdnię ulicy Światowida zbudować w przekroju dwupasowym, z poszerzeniem do 3 pasów ruchu na wlotach skrzyżowań z ulicami poprzecznymi, analogicznie do odcinka od ulicy Mehoffera do ulicy Stefanika.

Uzasadnienie:

W Raporcie o oddziaływaniu inwestycji na środowisko (ROŚ) opisane są parametry[1] ulicy Światowida: 2 jezdnie trzypasowe (wyjątkowo dwupasowe) z pasem dzielącym, szerokość jezdni 10,0 – 10,5 m. Przewidywane[2] potoki ruchu – maks. 1500 poj/h nie uzasadniają przekroju 2×3. W ROŚ brakuje pełnych kartogramów ruchu (w tym dla szczytu popołudniowego oraz poszczególnych skrzyżowań). Liczba pasów ruchu w ciągu ulicy powinna wynikać z prognozowanego ruchu
i poziomu swobody ruchu w 15 roku po oddaniu inwestycji do użytkowania.

W przypadku ulicy Światowida układ 2×3 jest powieleniem dawnych założeń, występujących m.in. w Miejscowym Planie Ogólnym Zagospodarowani Przestrzennego Warszawy z 1992 r., gdzie ulicę Światowida planowano jako drogę KUZ 2/3 (bez linii tramwajowej). Po wprowadzeniu w ostatnich latach do planów miasta linii tramwajowej wzdłuż ulicy Światowida pełni ona wyłącznie rolę kręgosłupa komunikacyjnego osiedli Tarchomin oraz Nowodwory, w związku z czym występuje na niej jedynie ruch lokalny. W przyszłości sytuacja ta nie ulegnie zmianie ze względu na przebieg
i bliskie sąsiedztwo ulicy Modlińskiej, głównej ulicy tranzytowej Białołęki.

3)      Przy wyznaczaniu ostatecznego przebiegu końcowego odcinka ulicy Światowida, od ulicy Leśnej Polanki do ulicy Modlińskiej, należy kierować się głównie wpływem inwestycji na środowisko.

Uzasadnienie:

Końcowy odcinek ulicy Światowida przecina: Rów Winnicki, Wydmę Nowodworską oraz kanał Henrykowski, dla którego w ROŚ nie analizowano wpływu inwestycji. Wariant preferowany przez inwestora znacznie ingeruje w obecne funkcjonowanie kanału: powoduje jego uregulowanie,
w tym na odcinku zakola, jakie tworzy przed ulicy Modlińską od strony zachodniej.

4)      Należy w pełni przeanalizować wariant społeczny przebiegu ulicy.

Uzasadnienie:

ROŚ wymienia obowiązujące plany miejscowe[3], jednakże nie powinny być one brane pod uwagę. Budowa ul. Światowida przeprowadzona zostanie w oparciu o tzw. Specustawę drogową (str. 18 raportu), co umożliwia budowę ulicy bez uwzględnienia zapisów obowiązujących w mpzp.

W tej sytuacji stwierdzenia o wariancie społecznym: doprowadzenie ul. Światowida do ul. Modlińskiej jest przesądzone w przyjętym m.p.z.p. osiedla Dąbrówka Szlachecka. Z tego punktu widzenia dyskusja o wariancie społecznym jest już nieaktualna[4], oraz Zgodnie z obecnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Winnicy Północnej przebieg społeczny trasy nie został uwzględniony[5] są niedopuszczalne.

Wariantu społecznego nie uwzględniono w obecnym m.p.z.p. Winnicy Północnej, gdyż plan ten uchwalono w 2002 r., kiedy to nie rozpatrywano wariantów społecznych. Ponadto społeczność lokalna nie zna kształtu projektu planu zagospodarowania przestrzennego Winnicy w rejonie Światowida zaprezentowanego w ROŚ[6]. Projekt ten jest prezentowany społeczności lokalnej po raz pierwszy i stąd nie ma do niego jeszcze uwag.

Przy uwzględnieniu wariantu społecznego, tereny UO w projekcie m.p.z.p. Winnicy w rejonie Światowida należy zlokalizować w innym miejscu, np. obecnie planowanej pętli tramwajowej. Oddziaływanie wariantu społecznego pod względem hałasu będzie znikome[7] i zbędne będą kosztowne zabezpieczenia przeciwhałasowe.

5)      Przeanalizować powtórnie problem przejścia między Wydmą Nowodworską a Pomnikiem Przyrody nr 600 (lipa).

Uzasadnienie:

Optymalizacja przejścia przez Wydmę w dalszym ciągu nie zapewnia zadowalającej ochrony terenów leśnych (str. 39 raportu: przede wszystkim nienaruszony oddział 9c) o zwarciu pełnym – współczynniku zadrzewienia 1,0.

Wariant społeczny został odrzucony, gdyż uszczegółowiony przez inwestora, a priori zakłada niekorzystne położenie obu jezdni ulicy Światowida względem Pomnika Przyrody nr 600 (Lipa). Łatwo zatem dowieść, że proponowany wariant jest niekorzystny np. ze względu na zajętość terenu.

Fizyczna odległość między pniem lipy, a podnóżem Wydmy Nowodworskiej (najcenniejszy przyrodniczo obszar na trasie inwestycji[8]) wynosi ok. 50 metrów. Przy uwzględnieniu 15 metrów obszaru ochronnego, pozostaje pas terenu o szerokości ok. 35 metrów.

Uwzględniając przekrój ulicy Światowida 2×2, linię tramwajową w pasie dzielącym ulicy, przystanki tramwajowe i autobusowe za skrzyżowaniem z ulicami Dzierzgońską oraz Leśnej Polanki można zaprojektować ulicę Światowida w pasie o szerokości ok. 35 m (3 pasy na wlotach skrzyżowania, 2 pasy na wylotach skrzyżowania) z chodnikiem (2 metry szerokości) i drogą dla rowerów (również 2 metry) po zachodniej stronie. Drogę rowerową i chodnik po wschodniej stronie można zaprojektować wzdłuż połączenia przedłużenia ulicy Poetów z ulicą Strumykową (dukt leśny).

Wariant społeczny prawidłowo interpretowany można przeprowadzić w sposób praktycznie eliminujący wycinkę drzew na obszarze Wydmy Nowodworskiej, a także bez ingerencji w strefę Pomnika Przyrody.

6)      Należy wykonać wariantowanie pętli Winnica niezależnie od wariantowania przebiegu ulicy Światowida.

Uzasadnienie:

Raport wymienia[9] mankamenty pętli w wariancie inwestora, porównując go do propozycji ze Studium Wykonalności. Nie wykonano wariantowania pętli, które mogło usunąć te mankamenty.

7)      Należy z obecnej szaty roślinnej wzdłuż całej ul. Światowida usunąć drzewa łamliwe (np. topole), zastępując je innymi gatunkami drzew, których gałęzie są bardziej wytrzymałe.

Uzasadnienie:

Inwestycja pozwala wykonać wzdłuż ulicy Światowida ukształtowaną i wartościową kompozycję zieleni, np. szpaler drzew jednego gatunku. Wspomniane topole są drzewami o małej wartości przyrodniczej, a łamiące się gałęzie zagrażają poruszającym się pieszym i pojazdom.

Prosimy o pozytywne rozpatrzenie wniosków.


[1] Zob. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, Tom I, s. 7 i 30

[2] Zob. Raport…, s. 64, tablica nr 2

[3] Zob. Raport…, s. 8, 12-13

[4] Zob. Raport…, s 13 i 61

[5] Zob. Raport…, s. 96-97

[6] Zob. Raport…, s. 29

[7] Zob. Raport…, s. 98

[8] Zob. Raport…, s. 38

[9] Zob. Raport…, s. 32

Kategoria: Tramwaje, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: ,