Sz. P. Leszek Ruta – Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego
Szanowny Panie Dyrektorze,
Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM rozpoczęło długofalową kampanię na rzecz przyspieszenia ruchu tramwajowego w Warszawie. Zabiegamy w ten sposób o poparcie społeczne i upowszechnienie uchwalonej przez Radę Warszawy Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy. Dokument ten stanowi, że komunikacja szynowa (kolej, metro, tramwaj) powinna stanowić szkielet układu komunikacyjnego i system połączeń podstawowych. W naszej opinii na dzień dzisiejszy wymagania te nie są jeszcze spełnione.
Dla efektywnego działania sieci tramwajowej konieczne jest przyspieszenie na niej ruchu. Dlatego uważamy, że w pierwszej kolejności należy zapewnić tramwajom priorytety w sygnalizacji świetlnej, która jest głównym źródłem strat czasu, jednak nie jedynym. W naszej ocenie drugą co do ważności przyczyną relatywnie niskiej prędkości komunikacyjnej tramwajów jest nadmierne zagęszczenie przystanków na niektórych odcinkach, a zwłaszcza na trasach dojazdowych do Centrum.
Problem nadmiernej liczby przystanków na sieci tramwajowej zaczął narastać w miarę przyznania tramwajom nowej roli w układzie komunikacyjnym: połączeń szybkich. Niegdyś funkcję tę pełniły autobusowe linie pospieszne, przez co tramwaj mógł zatrzymywać się bardzo często. Jednakże w miarę narastania zatłoczenia motoryzacyjnego, od przynajmniej kilkunastu lat, linie pospieszne nie są w stanie zapewnić wysokiej prędkości podróży w centrum miasta. Taką możliwość ma jednak tramwaj, który porusza się po wydzielonym torowisku i nie jest narażony na korki. Warunkiem jest jednak nadanie mu faktycznego priorytetu w sygnalizacji oraz zachowanie umiarkowanej gęstości przystanków.
Uwzględniając powyższe, zwracamy się o rozważenie możliwości ograniczenia liczby przystanków tramwajowych. W załączeniu przekazujemy wstępną listę przystanków, które z uwagi na swoje znikome wykorzystanie lub bliskość przystanków sąsiednich nadają się do likwidacji, komasacji z przystankami sąsiednimi lub przynajmniej do ograniczenia godzin funkcjonowania.
Prosimy o podjęcie działań mających na celu wykonanie szczegółowych pomiarów wykorzystania wskazanych przez nas przystanków. Na podstawie wyników pomiarów możliwe będzie przeprowadzenie analizy porównawczej strat czasu pasażerów podróżujących tranzytem oraz osób korzystających z przystanków wstępnie typowanych do likwidacji.
Równolegle SISKOM będzie prowadził własne badania i obserwacje, w ramach których będziemy także wykonywali dokumentację filmową. Z doświadczenia wynika bowiem, że przekaz multimedialny skutecznie dociera do odbiorców i uzupełnia rzetelne analizy merytoryczne, które w omawianym przypadku są domeną Zarządu Transportu Miejskiego.
Uważamy, że przyspieszenie komunikacji tramwajowej, w której tkwią znaczne niewykorzystane rezerwy, powinno stanowić jeden z priorytetów. Po uchwaleniu podwyżek cen biletów przez Radę Warszawy pasażerowie oczekują, że równocześnie poprawi się standard podróżowania, a przede wszystkim skróci się czas podróży. Jeżeli cel ten zostanie osiągnięty przy konstruktywnej współpracy jednostek Miasta Stołecznego Warszawy i organizacji pozarządowych, będzie to także świadczyć o dobrej komunikacji pomiędzy władzami miasta a jego mieszkańcami.
Prosimy o odpowiedź pocztą elektroniczną, zgodnie z art. 391 § 1 k.p.a., na adres siskom@siskom.waw.pl.
Załącznik nr 1 do pisma PDT/III/1/108/11/JA z dnia 5 lipca 2011 r.
Tabela zawiera propozycje przystanków tramwajowych do likwidacji lub ograniczenia zakresu obowiązywania w celu skrócenia czasu przejazdu tramwajów.
lp. | ulica | nazwa przystanku | rekomendacja | uzasadnienie | uwagi |
1. | al. Krakowska | Lipowczana | likwidacja | znikome wykorzystanie,
bliskość sąsiednich przystanków (400m) |
położony przy bardzo niebezpiecznym niesterowanym przejściu dla pieszych |
2. | al. Reymonta | Ogrody Działkowe Bemowo | likwidacja | znikome wykorzystanie | obsługa liniami autobusowymi |
3. | al. Waszyngtona | Berezyńska | likwidacja | mała odległość od ronda Waszyngtona | |
4. | al. Zieleniecka | Rondo Waszyngtona
(tylko przystanki nr 08 i 09 znajdujące się w al. Zielenieckiej) |
likwidacja
(pozostawienie peronów dla ew. linii kursującej w relacji E-N) |
rezygnacja z dwukrotnego zatrzymywania tramwajów przy tym samym skrzyżowaniu | |
5. | Bonifraterska | KS Polonia | likwidacja | znikome wykorzystanie | w czasie trwania imprez masowych na stadionie Polonii obsługa stadionu ze zbyt blisko położonego przystanku może być niebezpieczna |
6. | Broniewskiego | Włościańska | połączyć z przystankiem Park Olszyna | mała odległość od przystanków Park Olszyna (300m) | |
7. | Grochowska | Kickiego | likwidacja | niewielkie wykorzystanie,
znikoma odległość od przystanków Wiatraczna (250m) |
|
8. | Grójecka | Och-Teatr | połączyć z przystankiem
Wawelska |
mała odległość między przystankami
(250m) |
obsługa liniami autobusowymi |
9. | Jagiellońska | Dyrekcja FSO | likwidacja | wykorzystanie na granicy zera | obsługa liniami autobusowymi |
10. | Jagiellońska | Budzyńskiej-Tylickiej | likwidacja | wykorzystanie na granicy zera | obsługa liniami autobusowymi |
11. | Jagiellońska | Pimot | likwidacja | znikome wykorzystanie | możliwa obsługa liniami autobusowymi |
12. | Marymoncka | Las Bielański | likwidacja | znikome wykorzystanie,
bliskość sąsiednich przystanków (250m) |
obsługa liniami autobusowymi |
13. | Marymoncka | Twardowska | likwidacja | znikome wykorzystanie,
bliskość sąsiednich przystanków (250m), przystanek jednokierunkowy, |
|
14. | most Gdański | Wybrzeże Helskie | likwidacja | znikome wykorzystanie | obsługa liniami autobusowymi |
15. | Nocznickiego | Nocznickiego | likwidacja | niewielkie wykorzystanie | |
16. | Obozowa | Magistracka | połączyć z przystankiem Majakowskiego | bardzo mała odległość między przystankami (200m) | |
17. | Obozowa | Dalibora | połączyć z przystankiem Koło | mała odległość miedzy przystankami (250m) | |
18. | Odrowąża | Staniewicka | ograniczyć godziny obowiązywania | wykorzystanie na granicy zera w godzinach zamknięcia bramy cmentarnej | obsługa linią 176 |
19. | Okopowa | Dzielna | likwidacja | bliskość przystanków przy ul. Żytniej,
przystanek jednokierunkowy |
przenosiny siedziby ZTM na ul. Żelazną |
20. | Powstańców Śl. | pl. Kasztelański | połączyć z przystankiem Hala Wola | mała odległość między przystankami (300m),
przystanek jednokierunkowy |
bardzo dobra obsługa liniami autobusowymi |
21. | Powstańców Śl. | Nowe Bemowo 06
(zlokalizowany przed pętlą, jadąc od północy) |
likwidacja dla linii jadących tranzytem
(pozostawić przystanek dla wysiadających z linii 35) |
bardzo mała odległość pomiędzy przystankiem Nowe Bemowo 04 (190m) | |
22. | Rembielińska | Bolesławicka | likwidacja | mała odległość od przystanku Julianowska (210m) | |
23. | Słomińskiego | Park Traugutta | likwidacja
(ew. uruchomienie na ul. Międzyparkowej tylko dla linii 18) |
niewielkie wykorzystanie | obsługa liniami autobusowymi,
możliwość utrzymania przystanków tramwajowych tylko dla linii 18 zlokalizowanych na ul. Międzyparkowej |
24. | Starzyńskiego | rondo Starzyńskiego
(tylko przystanki nr 07 i 08 po wschodniej stronie skrzyżowania) |
likwidacja | niewielkie wykorzystanie,
bliskość przystanków po drugiej stronie ronda (200m) |
częściowa obsługa liniami autobusowymi |
25. | Wolska | Cm. Prawosławny | ograniczyć godziny obowiązywania | wykorzystanie na granicy zera | prawdopodobnie najsłabiej wykorzystywany przystanek na całej sieci tramwajowej |
26. | Woronicza | Królikarnia 05 i 06
(tylko dla linii 18) |
likwidacja dla linii 18
(pozostawić przystanek dla linii 44) |
wykorzystanie bliskie zeru (przystanek znajduje się przy parku, brak generatorów ruchu),
bliskość przystanków na ul. Puławskiej – 90m(!) w linii prostej |
możliwość utrzymania obsługi przystanku za pomocą linii 44 |
27. | Woronicza | Samochodowa | likwidacja | niewielkie wykorzystanie |
Źródło: analizy własne, obserwacje terenowe, http://maps.google.pl, http://www.ztm.waw.pl.