Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

4 sierpnia 2010

Wnioski do I etapu opracowania pn. Studium komunikacyjne rejonu dzielnic Bielany i Bemowo w związku z przebiegiem wylotu trasy S7 na Gdańsk

Mieczysław Reksnis – Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy

Szanowny Panie,

Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji dziękuje Panu za umożliwienie zapoznania się ze Studium komunikacyjnym rejonu dzielnic Bielany i Bemowo w związku z z przebiegiem wylotu trasy S7 na Gdańsk (dalej: Studium). Poniżej przedstawiamy nasze wnioski i uwagi do opracowania.

1.       Prosimy o włączenie do analizy wariantu 1a z węzłem Chomiczówka drogi ekspresowej S7 z Trasą Mostu Północnego (TMP), położonym zgodnie z obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania m.st. Warszawy (SUiKZP), i realizującym wszystkie relacje. Węzeł Chomiczówka, węzeł Janickiego i węzeł Maczka należy traktować jako węzeł zespolony.

2.       Prosimy o włączenie do analizy wariantu 1b z węzłem Chomiczówka drogi ekspresowej S7 z TMP, położonym zgodnie z obowiązującym SUiKZP i realizującym jedynie relacje skrętne w ciągu Obwodnicy Miejskiej (S7 z kierunku Bemowa <-> TMP w kierunku Białołęki). Węzeł Chomiczówka i węzeł Maczka należy traktować jako węzeł zespolony.

3.       Prosimy o włączenie do analizy, dla celów porównawczych, wariantu 1c z węzłem Chomiczówka drogi ekspresowej S7 z TMP, położonym zgodnie z obowiązującym SUiKZP, i realizującym wszystkie relacje oraz zakładającego brak węzła Janickiego. Węzeł Chomiczówka i węzeł Maczka należy traktować jako węzeł zespolony.

4.       Popieramy wniosek Dyrektor BAiPP Jolanty Latały o przeanalizowanie wariantu, który zakłada poprowadzenie połączenia od TMP do węzła Janickiego po śladzie istniejącej ulicy Wólczyńskiej, jako zgodny z zapisami SUiKZP.

5.       Sugerujemy zawnioskowanie przez BDiK do GDDKiA o/Warszawa o zaprojektowanie drogi ekspresowej S7 tak, aby w przyszłości możliwe było dobudowanie węzła Chomiczówka.

Uzasadnienie

Za poddaniem pod ocenę węzła Chomiczówka przemawiają następujące argumenty:

-          jest zgodny z SUiKZP m.st. Warszawy[1] oraz Strategią Rozwoju m.st. Warszawy do 2020 roku[2];

-          był przedmiotem wielu szczegółowych analiz m.in. Biura Planowania Rozwoju Warszawy S.A. z 2004 roku (dokumenty: Studium techniczno – porównawcze wariantów północnego wylotu z Warszawy drogi ekspresowej S-7 w kierunku Gdańska, Uproszczone studium dodatkowego wariantu drogi ekspresowej S-7 na odcinku od węzła Blizne do rejonu do ul. Wóycickiego);

-          był i jest przewidziany w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego poprzez zarezerwowanie korytarza dla Trasy NS (S7);

-          modelowo wpisuje się w układ drogowy Warszawy oraz umożliwia zbudowanie bezpośredniej i bezkolizyjnej łącznicy TMP z Trasą NS (S7);

-          dla zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej rejonu Bielan oraz Bemowa położonych w okolicy drogi ekspresowej S7 i TMP, nieuniknione będzie w przyszłości połączenie obu tras poprzez węzeł Chomiczówka. Droga ekspresowa S7 na odcinku Trasa AK – Chomiczówka i TMP są elementami Obwodnicy Miejskiej. Wygodne i funkcjonalne połączenie obu planowanych dróg węzłem Chomiczówka (klasy WA) jest kluczowym elementem układu drogowego w Warszawie.

Podkreślamy, że powyższe wnioski nie stoją w sprzeczności z wydaną decyzją środowiskową dla drogi ekspresowej S7. Przewidywany czas realizacji dalszego ciągu TMP na odcinku ul. Wólczyńska – ul. Kaliskiego (wraz z tunelem pod lotniskiem Babice) można określić jako „po 2025 roku”, czyli najmniej 10 lat po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S7 na odcinku Trasa AK – Czosnów.

Przyszła analiza różnych wariantów poprowadzenia TMP w planie, wykonana na potrzeby postępowania środowiskowego, będzie wymagała analizy kilku możliwych wariantów, w tym najlogiczniejszego z nich – połączenia TMP z drogą ekspresową S7 węzłem Chomiczówka.

Ponadto realizowane lub planowane do realizacji drogi ekspresowe na terenie Warszawy posiadają odpowiednie rezerwy terenu na realizację węzłów z drogami planowanymi przez miasto stołeczne do realizacji w przyszłości:

-          węzeł z ul. Czerniakowską-bis w ciągu drogi ekspresowej S2,

-          węzeł z Trasą Olszynki Grochowskiej w ciągu drogi ekspresowej S2,

-          węzeł z Trasą Olszynki Grochowskiej w ciągu drogi ekspresowej S8.

Apelujemy też o jak najszybsze rozpoczęcie procedury środowiskowej dla przedłużenia TMP od węzła Młociny do węzła Janickiego oraz budowy ulicy Janickiego. Wiele wskazuje na to, że węzeł Janickiego, który powstanie na drodze ekspresowej S7, przez wiele najbliższych lat będzie węzłem położonym „w polu”, bez możliwości obsługi ruchu lub z bardzo ograniczoną możliwością.

Tym samym budowana w najbliższej przyszłości droga S7 nie będzie służyć mieszkańcom Bielan, a duża część ruchu z Bielan i Bemowa skupi się w węźle Maczka. Efektem tego będzie zatłoczenie ul. Powstańców Śląskich i ulic dojazdowych do niej (m.in. ul. Conrada, ul. Reymonta i ul. Kochanowskiego).


[1] Uchwała Nr LXXXII/2746/2006 Rady m.st. Warszawy z dnia 10 października 2006 r.

[2] Uchwała Nr LXII/1789/2005 Rady m.st. Warszawy z dnia 24 listopada 2005 r.