Prezydent m.st. Warszawy
Szanowna Pani Prezydent,
w celu poprawy płynności i bezpieczeństwa ruchu w ciągu Obwodnicy Śródmiejskiej Stowarzyszenie SISKOM zwraca się z wnioskiem o zamknięcie naziemnego przejścia dla pieszych (wraz z sygnalizacją świetlną) na ul. Słomińskiego, na wysokości ul. Bonifraterskiej
Za likwidacją przejścia dla pieszych i sygnalizacji świetlnej przemawiają następujące argumenty:
- poprawa płynności ruchu wzdłuż Obwodnicy Śródmiejskiej i zmniejszenie strat czasu kierowców decydujących się na omijanie ścisłego Centrum, zwłaszcza w kontekście ograniczeń ruchowych na moście Śląsko-Dąbrowskim;
- skrócenie czasu przejazdu tramwajów i usprawnienie dojazdu do stacji metra Dw. Gdański dla mieszkańców Pragi Płn., Targówka i Bródna;
- wykonanie przejścia wynikało z przesłanek, które w większości ustały po tym jak:
- Zarząd Transportu Miejskiego zlikwidował słabo wykorzystywane przystanki tramwajowe w zespole Bonifraterska,
- zamknięciu uległa pętla autobusowa Dw. Gdański (na ul. Bonifraterskiej), gdzie niegdyś kończyła bieg m.in. linia 175; obecnie w tym miejscu parkują kierowcy,
- wybudowano nowy wiadukt w ciągu ulic Mickiewicza – Andersa, który umożliwia segregację pionową ruchu pieszego; przejście w innym poziomie jest dostępne dla wszystkich w tym także niepełnosprawnych dzięki zastosowaniu wind;
znikome wykorzystanie przejścia dla pieszych; natężenia ruchu pieszego według pomiarów wykonanych w godzinach szczytu w dniach 8 i 12.11.2012 r. przedstawia poniższa tabela:
kierunek przechodzenia pieszych | |||
okres pomiarowy | na północ | na południe | oba kierunki łącznie |
szczyt poranny
(godz. 8.00-9.00) |
3 osób/h | 12 osób/h | 15 osób/h |
szczyt popołudniowy
(godz. 16.00-17.00) |
14 osób/h | 21 osób/h | 35 osób/h |
źródło: pomiary własne
W czasie przeprowadzania pomiarów odnotowano wielokrotnie sytuacje, że pojedynczy pieszy zatrzymywał kolumnę pojazdów oraz autobusy i tramwaje o napełnieniach rzędu 70-80% (do około 200 osób w pojeździe). Korzyść czasowa dla nielicznych pieszych powodowała jednak większe straty czasu przeważającej części uczestników ruchu. Ponadto około 10% pieszych w okresie prowadzenia pomiarów wkraczało na przejście na czerwonym świetle. Dwukrotnie zaobserwowano konflikty ruchowe, w czasie których kierowcy (jadący w kierunku mostu Gdańskiego) byli zmuszeni do hamowania, by uniknąć najechania na pieszego.
- zmniejszenie kosztów ponoszonych przez ZDM z tytułu utrzymywania (oszczędność kosztów energii) i konserwacji zbędnej sygnalizacji na przejściu naziemnym, które może być realizowane w innym poziomie; zaoszczędzone środki można przeznaczyć na rzecz budowy lub modernizacji innych sygnalizacji świetlnych;
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu dzięki likwidacji sygnalizacji świetlnej, która znajduje się za łukiem w planie drogi, co stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla pieszych oraz ryzyko kolizji typu „najechanie z tyłu”; ograniczoną widoczność na zachodnim dojeździe do przejścia dla pieszych przedstawia poniższe zdjęcie.
Mając na względzie przytoczone wyżej argumenty, wnioskujemy jak na wstępie.
Prosimy o odpowiedź pocztą elektroniczną, zgodnie z art. 391 § 1 k.p.a., na adres siskom@siskom.waw.pl