Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

10 sierpnia 2010

Wniosek w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy ul. Czerniakowskiej-Bis na odcinku od ul. Czerniakowskiej do ul. Augustówka oraz ul. Augustówka na odcinku od ul. Antoniewskiej do ul. Powsińskiej w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy

Prezydent m.st. Warszawy
za pośrednictwem
Biura Ochrony Środowiska m.st. Warszawy

W związku z toczącym się postępowaniem administracyjnym dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. Budowa ul. Czerniakowskiej-Bis na odcinku od ul. Czerniakowskiej do ul. Augustówka oraz ul. Augustówka na odcinku od ul. Antoniewskiej do ul. Powsińskiej w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy, SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji zgłasza następujące wnioski:

1)      SISKOM jednoznacznie popiera realizację inwestycji. Jej realizacja jest konieczna do poprawy warunków środowiska w aglomeracji warszawskiej, poprzez realizację celów zawartych w szeregu dokumentów strategicznych, m.in. w Programie ochrony powietrza oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne.

2) Stowarzyszenie wnosi o rozszerzenie linii rozgraniczających:

-        ul. Czerniakowskiej-bis na odc. ul. Wschodnia – Augustówka;

-        ul. Augustówka na odc. pętla tramwajowa EC Siekierki – Powsińska

w celu wprowadzenia pasa dzielącego o szerokości 8 m między skrzyżowaniami i 13 m w rejonie skrzyżowań jako rezerwy pod trasę tramwajową wpisaną do projektu mpzp rejonu Augustówki.

Jako dowód w sprawie wnosimy załączniki do niniejszego pisma.

Uzasadnienie:

Należy mieć na uwadze, iż całość komunikacji zbiorowej w tym rejonie nie może spoczywać na trasie tramwajowej w ciągu ul. Nowo-bartyckiej oraz liniach autobusowych. Umieszczając w projekcie rezerwy pod linie tramwajowe w ciągu ul. Czerniakowskiej-bis i ul. Augustówka umożliwia się stworzenie sprawnego systemu transportu szynowego między dzielnicami. Ul. Augustówka stanowi fragment Trasy na Zaporze oraz jedno z głównych powiązań obszaru objętego projektem MPZP Augustówka. Trasa tramwajowa w ciągu Trasy na Zaporze stanowi fragment Dużej Obwodnicy Tramwajowej, znajdującej się w dalszych planach rozwojowych Tramwajów Warszawskich. Realizacja tego projektu pozwoli na stworzenie nowych, szybkich połączeń transportu publicznego, prowadzących także przez Wisłę, z pominięciem bardzo obciążonego obszaru śródmiejskiego.

Linia tramwajowa w ul Augustówka i przedłużenie linii tramwajowej w projektowanej ul. Czerniakowskiej-bis pozwolą połączyć wyżej omawiany fragment Dużej Obwodnicy Tramwajowej z ciągiem szynowym Trasy na Zaporze.

Ww. trasy tramwajowe oprócz opisanych wcześniej funkcji mogą w przyszłości obsługiwać tereny mieszkaniowe położone na południe od Trasy na Zaporze, wzdłuż ul. Sytej i planowanej ul. Czerniakowskiej-bis. Także w związku z intensywnie zabudowywanymi i urbanizowanymi terenami Zawad i Nadwiślanki należy pozostawić rezerwę pod trasę tramwajową w ciągu ul. Czerniakowskiej-bis (na południe od ul. Augustówka), aby umożliwić w przyszłości budowę linii w kierunku Południowej Obwodnicy Warszawy, Kępy Zawadowskiej, Kępy Okrzewskiej i Konstancina-Jeziornej.

Zwracamy uwagę, iż postulowana trasa tramwajowa stanowi część większego założenia (trasa tramwajowa w ciągu: Trasa Mostu na Zaporze – Augustówka – Śródziemnomorska – Wilanowska – Marynarska – Sasanki – Łopuszańska – Kleszczowa – Ryżowa – Globusowa – Dźwigowa), w sprawie którego stanowisko zajęły Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. oraz Zarząd Transportu Miejskiego (patrz załączniki). Co więcej, jak wspomniano wyżej, Prezydent m.st. Warszawy Zarządzeniem nr 1590/2008 z dnia 30 kwietnia 2008 r. postanowiła prowadzić do projektu planu trasy tramwajowe na postulowanym odcinkach. Budowa trasy tramwajowej nie będzie odbywać się równolegle z realizacją dróg, lecz później. W związku z tym nie ma konieczności opracowywania ponownie prognoz dotyczących oddziaływania akustycznego, gdyż sama trasa tramwajowa będzie przechodziła osobną ocenę w zakresie oddziaływania na środowisko. Zasadne jest jedynie zapisanie w treści decyzji możliwości podwyższenia planowanych ekranów akustycznych.

Spełnienie wniosku SISKOM pozwoli na wprowadzenie w przyszłości w ciąg przedmiotowych ulic przyjaznego środowisku środka transportu publicznego, który spowoduje spadek natężenia ruchu samochodowego, a przez to mniejszą emisję spalin. Zatem niniejszy wniosek ma uzasadnienie środowiskowe, posiada poparcie ZTM i TW, jest zgodny z Strategią Rozwoju Miasta do 2020 roku oraz stoi w zgodzie z projektem lokalnego mpzp.