Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

8 października 2009

Wnioski do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Gilarskiej

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy


W związku z Uchwałą nr XLIX/1501/2009 Rady m.st. Warszawy z dnia 5 lutego 2009 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy Gilarskiej, prosimy o uwzględnienie następujących wniosków:

1) W zakresie układu drogowego i komunikacji rowerowej.

a)      Obniżyć klasę techniczną ulicy Św. Wincentego do klasy technicznej G – droga główna. Uwzględnienie wniosku wymaga modyfikacji Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). SISKOM składa wniosek
o rozpoczęcie procedury modyfikacji SUiKZP m.st. Warszawy w zakresie obniżenia klasy technicznej ulicy Św. Wincentego.

Uzasadnienie:

Stan istniejący ulicy Św. Wincentego oraz trzy warianty rozwiązań rozbudowy tej ulicy, przeanalizowane na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, nie spełniają parametrów technicznych[1] wymaganych dla drogi klasy technicznej GP – głównej ruchu przyspieszonego. Wynika to z uwarunkowań przestrzennych:

-          zbyt wąskiego pasa terenu zarezerwowanego pod drogę,

-          wysokiej zabudowy na odcinkach Rondo Żaba – ulica Samarytanki oraz ulica Budowlana – ulica Malborska,

-          sąsiedztwa cmentarza Bródnowskiego

-          uwarunkowań gruntowo – wodnych wykluczających tunele drogowe.

Próba podnoszenia parametrów drogi „na siłę” doprowadzi do ograniczania dostępu i wiąże się z powstaniem dużych utrudnień komunikacyjnych w otoczeniu trasy, związanych z zaślepieniem wielu ulic. Będzie to skutkowało zwiększeniem pracy przewozowej w całym obszarze oraz powodowało duże utrudnienia w ruchu pieszym.

W opinii Stowarzyszenia obniżenie klasy technicznej ulicy Św. Wincentego umożliwi lepszą obsługę komunikacyjną obszaru planu.

b)      Skrzyżowanie ulic: Św. Wincentego, Budowlana, Nowo-Ttrocka (Gilarska) wrysować jako jednopoziomowe,

c)      Zapewnić przejazdy rowerowe na wszystkich wlotach skrzyżowania.

Uzasadnienie:

Rozwiązanie z estakadą w ciągu ulicy Św. Wincentego zaproponowane przez Transprojekt Gdański w wariancie 3 powoduje punktowe zwiększenie przepustowości ciągu drogowego tylko o ok. 300 P/h. Efekt odkolizyjnienia skrzyżowania z ulicą Budowlaną będzie minimalizowany przez ograniczoną przepustowość sąsiednich skrzyżowań, które nie mają szans być w przyszłości przebudowane do bezkolizyjnych węzłów.

Kongestię ciągu Św. Wincentego – Głębocka powoduje stosunkowa niska przepustowość węzła z Trasą Toruńską. W najbliższym sąsiedztwie ciągu Św. Wincentego znajdują się inne ciągi dróg klasy GP (Wysokiego – Odrowąża – Marywilska oraz Jagiellońska – Modlińska), które posiadają znakomite połączenia z Trasą Toruńską i mogą być rozbudowane znacznie łatwiej, taniej i z mniejszą ingerencją w otoczenie. W związku z tym SISKOM nie widzi uzasadnienia dla rozwiązania dwupoziomowego na skrzyżowaniu ulic Św. Wincentego, Budowlana, Nowo-Trocka. Rozwiązanie dwupoziomowe w tym miejscu jedynie obniży efektywność ekonomiczną inwestycji polegającej na przebudowie ulicy Św. Wincentego, nie przyczyniając się do poprawy warunków ruchu.

d)      W zapisach i na rysunku planu uwzględnić stanowisko nr 6 z dnia 04.08.2009 r. Komisji Dialogu Społecznego ds. transportu przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym w sprawie przebudowy ulicy Św. Wincentego.

Uzasadnienie:

Istotny dla analizowanego rejonu projekt inwestycyjny został poddany na Komisji Dialogu Społecznego konsultacjom, w toku których udało się osiągnąć konsensus społeczny. W opinii Stowarzyszenia – zasiadającego w KDS – wnioski Komisji powinny zostać wzięte pod uwagę
w trakcie opracowywania planu.

e)      Wrysować ścieżkę rowerową na całej długości ulic Nowo- Trockiej i Św. Wincentego.

Uzasadnienie:

Ciąg rowerowy w ulicy Nowo-Trockiej łączący ścieżki rowerowe na Trasie Krasińskiego oraz Obwodnicy Śródmiejskiej stanowi bardzo istotny element układu szkieletowego głównych ścieżek rowerowych po prawej stronie Wisły. Ścieżka rowerowa w ulicy Św. Wincentego jest zapisana SUiKZP m.st. Warszawy.

2) II. W zakresie komunikacji publicznej.

a)      Przewidzieć i wrysować w pasie drogowym ulicy Nowo-Trockiej torowisko tramwajowe (lub pas tramwajowo – autobusowy) na całej długości ulicy Nowo-Trockiej w obszarze planu,

b)      Przewidzieć i wrysować w pasie drogowym ulicy Św. Wincentego torowisko tramwajowe (lub pas tramwajowo – autobusowy) – na całej długości ulicy Św. Wincentego w obszarze planu,

c)      Przewidzieć prowadzenie wszystkich relacji tramwajowych na skrzyżowaniu ulic Św. Wincentego, Budowlanej i Nowo-Trockiej tzw. „pełną gwiazdę”, w szczególności relacji Budowlana – Nowo-Trocka,

d)      Wprowadzić w tekście planu w części dotyczącej sposobu obsługi komunikacyjnej obszaru zapis „obsługa komunikacją autobusową i tramwajową”.

Uzasadnienie:

Proponowana linia tramwajowa w ciągu ulic: Nowo-Trockiej, Kraśnickiej i Rzecznej, znajdująca się w dalszych planach rozwojowych Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o. i Strategii Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku[2], zapewni sprawną komunikację o przebiegu południkowym we wschodniej części Warszawy. Stowarzyszenie systematycznie zgłaszało wnioski
i uwagi, które mają na celu utworzenie takiego połączenia, w pismach dotyczących budowy Obwodnicy Śródmieścia (pismo sygn. OSR/III.1.19.08.JJ z dnia 21.04.2008 r., pismo sygn. OSR/II/3/47/08/JJ z dnia 19.10.2008 r.), m.p.z.p. rejonu Ronda Wiatraczna (pismo sygn. MPZP/III/1/43/09/MS z dnia 1.06.2009 r.) i m.p.z.p. rejonu Targówka Fabrycznego w rejonie ulic Rzecznej, Ziemowita i Klukowskiej (pismo sygn. MPZP/III/1/74/09/TK/LO z dnia 4.09.2009 r.).

Z uwagi na słabo rozwinięty układ komunikacyjny prawobrzeżnej Warszawy, w tym znaczący deficyt połączeń drogowych i szynowych na kierunku północ – południe i brak takich połączeń
z pominięciem centrum Pragi, zwracamy się z uprzejmą prośbą o uwzględnienie rezerwy dla realizacji tej trasy tramwajowej. Budowa linii tramwajowej w ciągu ulic: Nowo-Trockiej, Kraśnickiej i Rzecznej jest w opinii SISKOM dobrze uzasadniona, jako że zapewni ona powiązanie tramwaju w ulicy Budowlanej z tramwajem do Ząbek w ulicy Ziemowita oraz w dalszej perspektywie z rondem Wiatraczna. Zapewni to pokrycie Targówka siecią komunikacji szynowej, większą integrację terytorialną i funkcjonalną dzielnicy oraz atrakcyjną alternatywę dla transportu indywidualnego. Przypominamy, że burmistrz Dzielnicy Targówek wielokrotnie popierał inicjatywy budowy trasy tramwajowej z Grochowa na Bródno.

Jesteśmy świadomi, że postulowana linia tramwajowa nie jest ujęta w Studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy. Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę na następujący fragment SUiKZP[3]: „ponadto przewiduje się możliwość lokalizowania innych niż wymienione powyżej tras tramwajowych, dla których opracowania studialne wykażą, iż jest to uzasadnione ruchowo i ekonomicznie.” Ideą jest, aby zapisy planu nie uniemożliwiały w przyszłości przyjęcia optymalnych rozwiązań technicznych, które mogą być wypracowane w trakcie przyszłych prac projektowych przed przebudową lub rozbudową infrastruktury.


[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej nr 43 z dnia 2 marca 1999 r. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie

[2] Źródło: Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku; str. 28, Perspektywiczna sieć linii tramwajowych.

[3] Źródło: SUIKZP m. st. Warszawy – Kierunki Zagospodarowania Przestrzennego; XVI.A.2. „System tramwajowy” s. 143.

Kategoria: Planistyka, Warszawa, Wnioski i uwagi — Tagi: ,