Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy
Na podstawie art. 18 ust. 1. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy nr LXXXIII/ 2766 /2006 z dnia 19 października 2006 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego zachodniej części obszaru Ursynowa Północnego prosimy o uwzględnienie następujących uwag:
1. Przeanalizować plan pod kątem zgodności ze Studium Wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław autorstwa IDOM Internacional S.A. (lider), na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Uzasadnienie:
Opracowywane właśnie Studium znajduje się już w na tyle zaawansowanym etapie, że wyznaczone zostały dwa warianty przebiegu Linii Dużych Prędkości (LDP) na terenie m.st. Warszawy. Oba warianty przebiegają na pograniczu planu zagospodarowania, wzdłuż linii kolejowych nr 3 lub 19[1] (północna i wschodnia granica planu). Zgodnie z ustną informacją ze strony przedstawiciela IDOM wariantem preferowanym pod względem funkcjonalno-ruchowym przez projektanta jest ten prowadzący wzdłuż linii nr 19. Za wariantem prowadzącym wzdłuż linii nr 3 (po zachodniej stronie od m.in. przystanku PKP Ursus Północny) przemawia za to niższy koszt. Ostateczny wybór wariantu przez PKP PLK jest planowany na późną jesień 2011 r.
Nawet pobieżna lektura planów autorstwa IDOM wskazuje, że może być konieczna korekta (poszerzenie) linii rozgraniczających terenów kolejowych. Mimo, iż budowa Kolei Dużych Prędkości planowana jest dopiero pod koniec dekady, racjonalne jest jej uwzględnienie w planie zagospodarowania przestrzennego. Inwestycja ta jest traktowana przez Ministerstwo Infrastruktury jako strategiczna dla rozwoju kraju.
SISKOM znajduje się w posiadaniu planów LDP w formie plików dwg oraz shp. Na życzenie Biura jesteśmy gotowi je udostępnić.
2. Przeanalizować plan pod kątem zgodności ze Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego, na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Uzasadnienie:
Studium przewiduje budowę trzeciego toru linii kolejowej nr 3, na odcinku PKP Warszawa Włochy – PKP Warszawa Gołąbki oraz budowę nowej infrastruktury.
3. Przeanalizować możliwość przedłużenia II linii metra w kierunku przystanków PKP Gołąbki, PKP Ursus Północny lub PKP Ursus.
Uzasadnienie:
W opinii SISKOM warto przeanalizować racjonalność ekonomiczną przedłużenia linii metra od stacji Mory w rejonie ul. Połczyńskiej w kierunku Ursusa. Planowany dynamiczny rozwój dzielnicy wywoła duży popyt na nowe środki transportu zbiorowego. Jednocześnie nowe połączenie wytworzy atrakcyjny węzeł przesiadkowy między koleją a metrem, szczególnie istotny dla mieszkańców przedmieść warszawskich.
Warto zauważyć, że istniejąca infrastruktura kolejowa kieruje cały ruch pasażerski do ścisłego centrum Warszawy. Poprzeczna linia metra może ułatwić rozprowadzenie ruchu na terenie Woli oraz Bemowa, odciążając Śródmieście. Ponadto takie połączenie może podnieść efektywność ekonomiczną zachodniego fragmentu II linii metra. Hipotezy te warto zweryfikować zlecając stosowną analizę funkcjonalno-ruchową i ekonomiczną.
4. Wprowadzić w tekście i rysunku planu zmiany linii rozgraniczających umożliwiające realizację na skrzyżowaniu ulic Wojciechowskiego (17KD), Traktorzystów (3KD) oraz Jagiełły (2KD) skrzyżowania typu rondo, przy uwzględnieniu komunikacji autobusowej.
Uzasadnienie:
Skrzyżowanie ulic Jagiełły, Wojciechowskiego i Traktorzystów, ze względu na swoje niekorzystne ukształtowanie nie jest bezpieczne dla jego wszystkich użytkowników. Wprowadzenie ronda jako elementu uspokojenia ruchu poprawi te parametry.
Uprzejmie prosimy o uwzględnienie naszych uwag.
[1] Mapy w formie PDF (skala 1:10 000) przebiegu LDP na terenie woj. mazowieckiego są dostępne na stronie http://siskom.waw.pl/kp-kolej-ldp-Y.htm.