Pani Grażyna Lendzion - Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich m.st. Warszawy
Szanowni Pani,
W nawiązaniu do rozmowy dotyczącej propozycji wprowadzenia niewielkich zmian w geometrii skrzyżowań oraz organizacji ruchu w ciągu warszawskich ulic Stowarzyszenie przedstawia poniższą tabelę zawierającą nasze pomysły i sugestie.
nr | Lokalizacja | Postulat i uzasadnienie |
1 | skrzyżowanie
Wólczyńska – Nocznickiego |
Wytworzyć pas do skrętu w lewo z Wólczyńskiej w Nocznickiego, poszerzając odpowiednio jezdnię w ciągu Wólczyńskiej.
Obecnie powszechne jest zjawisko blokowania Wólczyńskiej przez samochody jadące z zachodu na północ. Wielu kierowców próbuje ominąć ten zator jadąc po klinkierowej zatoce autobusowej oraz zdewastowanym chodniku. Stanowi to zagrożenie przede wszystkim dla pieszych. |
2 | skrzyżowanie
Dolina Służewiecka – Nowoursynowska |
Dobudować pasy do skrętu w lewo z Doliny Służewieckiej w Nowoursynowską (obie relacje).
Skrzyżowanie jest niebezpieczne, brak wydzielonych pasów pogarsza płynność ruchu w ciągu obwodnicy miejskiej. |
3 | skrzyżowanie
Karowa – Furmańska – Browarna |
Dokonać przeglądu programu sygnalizacji świetlnej.
Obecnie niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w której wszyscy użytkownicy skrzyżowania mają sygnał czerwony, co może świadczyć o zbyt długich czasach międzyzielonych. |
4 | skrzyżowanie
Pułkowa – Wóycickiego |
Wydłużyć pas do skrętu w prawo z Pułkowej w Wóycickiego.
Postulat zmierza do legalizacji i ucywilizowania obecnie panujących zasad na skrzyżowaniu. |
5 | skrzyżowanie
Wawelska – Niepodległości – Armii Ludowej |
Uniemożliwić fizycznie parkowanie w obrębie skrzyżowania (zarówno wzdłuż jak i między jezdniami).
Obecnie rejon ten pełni funkcję nielegalnego parkingu „Park & Ride” (tuż za granicą Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego) oraz parkingu dla podziemnych pawilonów handlowych. Celem wniosku jest przywrócenie przestrzegania zasad Kodeksu Ruchu Drogowego. |
6 | ulica Wawelska | Wyasfaltować prawy pas południowej jezdni.
Nawierzchnia skrajnego prawego pasa jest obecnie w złym stanie technicznym, uniemożliwiającym w praktyce jazdę. Przywrócenie go do ruchu poprawi płynność ruchu na Trasie Łazienkowskiej. Pojazdy jadące z rejonu Pomnika Lotnika do Alei Niepodległości nie będą musiały przekraczać buspasa. |
7 | skrzyżowanie
Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego |
Zsynchronizować sygnalizację świetlną z ciągiem Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska.
Po ostatniej przebudowie skrzyżowania zerwana została spójność programów sygnalizacji na tym odcinku. |
8 | skrzyżowania
Grójecka – Kopińska Targowa – „Solidarności” Plater – Jerozolimskie Świętokrzyska – Marszałkowska |
Wprowadzić na próbę oznakowanie poziome pokazujące kierowcom obszar skrzyżowania, na który nie mogą wjechać, jeżeli nie mają możliwości zjazdu.
Wniosek ma na celu ograniczenie zjawiska blokowania skrzyżowania przez samochody. Liczymy na poprawę przepustowości oraz upowszechnienie się zasad prawidłowej jazdy. Zdajemy sobie sprawę, że w polskim systemie prawnym nie ma odpowiednich przepisów regulujących proponowaną organizację ruchu. Proponujemy tylko kilka skrzyżowań dotkniętych tym problemem. Alternatywnym rozwiązaniem jest skrócenie długości sygnałów zielonych w relacjach, na których występuję nagminne łamanie obowiązujących przepisów zakazujących wjazdu na skrzyżowanie w sytuacji niemożliwości kontynuowania jazdy za skrzyżowaniem. |
9 | skrzyżowanie
Banacha – Rostafińskich – Żwirki i Wigury |
Fizyczne uniemożliwienie przejazdu z ulicy Rostafińskich w kierunku ulicy Banacha, np. poprzez wygrodzenie prawego skrajnego pasa Alei Żwirki i Wigury.
Zablokowana relacja może być realizowana przez skrzyżowanie Alei Żwirki i Wigury z ulicą Miecznikowa. |
10 | skrzyżowanie
Aleje Jerozolimskie – Śmigłowca – Mszczonowska |
Przegląd programu sygnalizacji świetlnej. Obecny program nie spełnia swojego zadania, powoduje zatory na lewoskręcie z Alej Jerozolimskich w Mszczonowską o każdej porze dnia.
Żle działający program powoduje u kierowców niebezpieczne zachowania, w tym ignorowanie sygnalizacji. |
11 | skrzyżowania
Grójecka – Dickensa, Grójecka – Korotyńskiego, Grójecka – Harfowa |
Proponujemy połączenie trzech skrzyżowań Grójecka – Harfowa, Grójecka – Korotyńskiego, Grójecka – Dickensa w jeden skoordynowany system. Relacje zakazane na skrzyżowaniu z Korotyńskiego byłyby obsługiwane przez pozostałe dwa skrzyżowania.
Skrzyżowanie Grójecka – Korotyńskiego przenosi obecnie ruch, do którego nie jest przystosowane, co jest spowodowane brakiem ulicy Racławickiej. Problemem są przede wszystkim relacje skrętne oraz zawracanie na skrzyżowaniu. Wszystko to powoduje, że skrzyżowanie jest często zablokowane, ze szkodą także dla pasażerów linii tramwajowej. Według nas układ lokalny jest w stanie przyjąć ten ruch, de facto zjawisko to już ma miejsce. Konkretne rozwiązania powinny być przedmiotem analizy ruchu. |
12 | skrzyżowanie
Rzymowskiego – Gotarda |
Wydłużyć pas do skrętu w lewo na jezdni północnej Rzymowskiego, kosztem pasu rozdziału lub poszerzyć jezdnię na prawo.
Jezdnia południowa Rzymowskiego – j.w., analogicznie oraz dodać pas do skrętu w prawo, który będzie jednocześnie pasem do jazdy na wprost dla autobusów. Wybudować zatokę przystankową będącą przedłużeniem tego pasa. |
13 | przejście dla pieszych przez Rzymowskiego, na wysokości przystanku ZTM Bartłomieja | Skoordynować program sygnalizacji z programem na skrzyżowaniu Rzymowskiego – Gotarda. Podzielić fazę przejścia dla pieszych na pół, oddzielnie dla jezdni wschodniej i zachodniej. |
14 | skrzyżowanie
Słonimskiego – Międzyparkowa |
Przesunąć sygnalizację świetlną na południowej jezdni ulicy Słonimskiego na zachód tak, żeby znajdowała się przed zawrotką na ulicy Słonimskiego.
W ten sposób powstanie strefa akumulacji dla pojazdów zawracających, co może poprawić płynność ruchu, szczególnie tramwajowego. |
15 | ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. | Uzupełnić brakujące kilkaset metrów trzeciego pasa ruchu między Rondem Zesłańców Syberyjskich a Szczęśliwicką, przy zachowaniu azylu dla pieszych oraz utrzymaniu (wprowadzeniu) pasów do skrętu w lewo z Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Szcześliwicką (obie relacje)
Celem jest poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów. |
16 | węzeł Ciepłownia Wola | Modernizacja sygnalizacji świetlnej w celu: umożliwienia dozowania ruchu w kierunku ul. Dźwigowej, ograniczenia blokowania skrzyżowania przez pozostającą kolejkę, osygnalizowania wszystkich strumieni ruchu, poprawy warunków ruchu tramwajowego |
17 | skrzyżowanie
Pruszkowska – Jasielska |
Korekta programu sygnalizacji: rezygnacja ze sterowania wlotami w celu skrócenia cyklu i poprawy warunków ruchu wszystkich jego uczestników, w tym komunikacji autobusowej |
18 | skrzyżowanie
Szeligowska – Połczyńska |
Modernizacja sygnalizacji świetlnej; wprowadzenie akomodacji, korekta geometrii wlotów w celu przygotowania skrzyżowania na przyjęcie dodatkowego ruchu po wybudowaniu przez GDDKiA wiaduktów w ciągu ul. Gierdziejewskiego |
19 | skrzyżowanie
Kleszczowa – Bolesława Chrobrego |
Korekta programów sygnalizacji w celu dostosowania do aktualnych potoków ruchu samochodowego; zmiana ma na celu udrożnienie skrzyżowania m.in. w godzinach wieczornych |
20 | skrzyżowanie
Grójecka – Niemcewicza |
Zmiana programu sygnalizacji świetlnej w celu uwzględnienia ograniczenia przepustowości ul. Grójeckiej i wyeliminowania przypadków pozostawania kolejki pojazdów blokujących ruch tramwajowy, autobusowy i samochodowy |
21 | skrzyżowanie
Trakt Lubelski – Lucerny |
Budowa ronda lub sygnalizacji świetlnej w celu poprawy poziomu BRD oraz ułatwienia wyjazdu z ul. Lucerny |
22 | przejścia dla pieszych
przez ul. Okopową w rejonie ul. Dzielnej |
Wprowadzenie akomodacji z uwzględnieniem detekcji pojazdów w celu skrócenia czasu oczekiwania pieszych; uwzględnienie detekcji tramwajów w celu umożliwienia przejazdu składów bez zatrzymania |
23 | odcinek ul. Jana Olbrachta
od ul. Redutowej do ul. Batalionu Parasol |
Korekta organizacji ruchu w celu wydzielenia miejsc parkingowych i przesunięcia linii prowadzących; obecna organizacja powoduje, że parkujące po południowej stronie samochody zmuszają kierowców do przekraczania osi jezdni |
24 | skrzyżowanie
Marynarska – Wołoska – al. Wilanowska – Rzymowskiego |
Korekta programu sygnalizacji: wydłużenia sygnału zielonego dla tramwajów (lub wprowadzenie dwukrotnego przydzielania sygnału zezwalającego) kosztem skrócenia obsługi grupy pieszej na przejściu przez torowisko; bez szkody dla ruchu kołowego |
25 | skrzyżowanie
Towarowa – Srebrna |
Wydłużenie sygnału zezwalającego dla tramwajów kosztem opóźnienia rozpoczęcia obsługi grupy pieszej przez torowisko; zmiana nie wpłynie ujemnie na ruch kołowy i pieszy |
26 | skrzyżowania Puławska – Rakowiecka,
Puławska – Goworka, Puławska – Waryńskiego |
Korekta programów sygnalizacji w celu umożliwienia przejazdu tramwaju w wiązce koordynacyjnej na odcinku trzech skrzyżowań (Rakowiecka, Goworka, Waryńskiego) |
27 | skrzyżowanie
Anielewicza – Andersa |
Wydłużenie sygnału zezwalającego dla tramwajów, wprowadzenie rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo pieszych (wygrodzenia, dodatkowe sygnały ostrzegawcze świetlne i dźwiękowe) |
28 | skrzyżowanie
Emilii Plater – wyjazd z pętli autobusowej |
Wprowadzenie koordynacji ze skrzyżowaniem E. Plater / Al. Jerozolimskie pracującym w ramach ZSZR; korekta programu w celu ułatwienia wyjazdu autobusów z pętli (wypuszczanie autobusów na uprzednio opróżniony wlot ul. E. Plater) |
29 | skrzyżowanie
Powsińska – św. Bonifacego |
Wprowadzenie rozwiązań geometrycznych i organizacyjnych na skrzyżowaniu, które umożliwią uruchomienie przystanków dla linii dziennych na północnym i zachodnim wylocie ze skrzyżowania; zmiana ma na celu wykreowanie węzła przesiadkowego |
30 | skrzyżowanie
Waryńskiego – al. Armii Ludowej |
Wprowadzenie zmian organizacyjnych na południowym wlocie ul. Waryńskiego w celu wyeliminowania nielegalnego parkowania na przystanku autobusowym linii 138 |
31 | rejon Karcelaka | Korekta offsetów na skrzyżowaniu Towarowa – Chłodna w celu uwzględnienia w koordynacji ruchu tramwajowego; analiza wskazuje na możliwość uwzględnienia tego postulatu bez istotnego pogarszania koordynacji dla samochodów |
32 | skrzyżowanie
Kondratowicza – św. Wincentego |
Budowa brakującego przystanku węzłowego na zachodnim wylocie ul. Kondratowicza (w kierunku ul. Malborskiej) |
33 | skrzyżowanie
Puławska – Poleczki – Pileckiego |
Budowa trzeciego pasa ruchu w ciągu zachodniej jezdni ulicy Puławskiej na odcinku od zjazdu na estakadę do północnego wlotu skrzyżowania.
Spowoduje to poprawę warunków ruchu komunikacji zbiorowej i indywidualnej. |
34 | skrzyżowanie
Puławska – Romera |
Likwidacja przełączki w pasie dzielącym ulicy Puławskiej i ograniczenie skrzyżowania do relacji prawoskrętnych z ulicą Romera.
Postulat spowoduje poprawę BRD oraz warunków ruchu w ciągu ulicy Puławskiej. |
Stowarzyszenie deklaruje chęć omówienia każdej z wymienionych propozycji oraz uczestniczenia w procesie rozwiązywania przedstawionych problemów.